Bernard Berkein werd net 50 en mag zonder enige schroom stellen dat hij een carrière vol afwisseling achter de rug heeft. "Van opleiding ben ik industrieel apotheker. Het was dan ook logisch dat ik bij een farmaceutisch bedrijf ben gestart", vertelt hij. "Dat was het Deense Leo Pharma. Ik begon in de registratie van geneesmiddelen en belandde vervolgens in sales en marketing."
...

Bernard Berkein werd net 50 en mag zonder enige schroom stellen dat hij een carrière vol afwisseling achter de rug heeft. "Van opleiding ben ik industrieel apotheker. Het was dan ook logisch dat ik bij een farmaceutisch bedrijf ben gestart", vertelt hij. "Dat was het Deense Leo Pharma. Ik begon in de registratie van geneesmiddelen en belandde vervolgens in sales en marketing." Afkomstig uit West-Vlaanderen wou Berkein ook wel eens buiten de landsgrenzen gaan kijken, vandaar zijn volgende carrièrestap als 'international sales and marketing manager' bij Galenco, een onderdeel van het Nederlandse Nutricia. Van Galenco stapte Bernard Berkein over naar het Noorse Laerdal, een bedrijf gespecialiseerd in spoed- en urgentieproducten voor de medische sector. En toen was het tijd voor iets helemaal anders. "Ik werd crisismanager bij Deltex, een bedrijf voor de dameskleding. Met Deltex startte ik een productiecel in Oekraïne." Uiteindelijk kwam de vader van drie kinderen in het vizier van Belgium's Best, een bedrijf uit Waver gespecialiseerd in promotionele voedingsartikelen. "Belgium's Best zocht iemand om een reorganisatie door te voeren. Die taak heb ik op mij genomen, maar ik vond het bedrijf zo leuk dat ik samen met een partner een managementbuy-out heb gedaan. Mijn partner heb ik vorig jaar uitgekocht." Belgium's Best is momenteel aanwezig in België, Luxemburg, Frankrijk en Tsjechië. Het aantal medewerkers is opgelopen tot 23. Berkein heeft iets met snoepgoed. "Ons bedrijf concentreert zich echter niet alleen op chocolade, maar op alles wat het verband kan leggen tussen promotie en voeding. Dat kan dus ook kaas, popcorn of wat dan ook zijn." Zelfs 'snoepgroenten' zo blijkt. Bernard Berkein ontving van een klant ooit het verzoek om een lolly in de vorm van een wortel en met de smaak van een wortel te produceren. "Klant is koning, we hebben hem op zijn wenken bediend. Alles of toch bijna alles is mogelijk. Voor de viering van vijftien jaar Disneyland Parijs hebben we het hoofd van Mickey Mouse in chocolade gemaakt." Nochtans produceert Belgium's Best niets zelf. "We zijn een bedrijf dat concepten ontwikkelt. We gaan samenwerkingsverbanden aan met andere bedrijven. Voor de chocolade is dat bijvoorbeeld met Leonidas het geval. Aan plannen voor de toekomst is geen gebrek. Scandinavië staat hoog op onze agenda en ook een uitstap richting Australië is mogelijk." Naam: Bernard Berkein Bedrijf: Belgium's Best Activiteit: promotionele voedingswaren JSt