MICHELIN-GIDS VOOR NEW AGE

Eind juni zit Johan Mestach (39 j.) in Denver op de International New Age Trade Show. Op die commerciële beurs voor professionelen zal hij, naast producten voor onder meer de kleine Oostendse uitgeverij Altina, ook zijn eigen New Age-spiegels trachten te verkopen. Bovendien zal hij in Denver een internationale beroepsfederatie proberen op te zetten die wat structuur moet brengen in de uitgestrekte New Age-wereld. New Age is een wat ongelukkige verzamelnaam voor allerlei religies, metafysische filosofieën, alternatieve geneeskunde enzovoort.

Vergis u niet, Johan Mestach is geen verwaaide weirdo. Neen, hij is econoom van vorming en heeft bijna tien jaar een kaderfunctie bij Glaverbel vervuld. Zijn persoonlijke interesse voor New Age gaat terug tot 1974 toen hij met aurafotografie bezig was. Een jaar later vertrok hij naar de Verenigde Staten waar hij in Wisconsin zijn high school-diploma behaalde. In 1980 was hij voor een jaar stagiair bij Generale Bank. Van 1982 tot 1985 was hij tijdelijk officier in het Belgische leger. In die periode haalde hij aan de Ehsal in Brussel een licentie in economische en diplomatieke wetenschappen. Voortbouwend op zijn eindverhandeling over de Fidji-eilanden startte hij in 1986 met Memipol, een marktonderzoeksproject naar die regio (waarmee hij op 17 januari 1986 in Trends verscheen). Nadat bleek dat dit initiatief geen haalbare kaart was, ging hij aan de slag bij Glaverbel in de spiegelafdeling : eerst als assistent sales manager, daarna als marketing manager en processed products manager waarbij hij vier productie-eenheden coördineerde. In die periode volgde hij aan de Antwerpse Handelshogeschool een MBA-opleiding.

Na een reorganisatie bij Glaverbel moest hij verhuizen naar een andere divisie. Johan Mestach heeft echter iets met spiegels en verkoos in juli 1995 als tijdelijk herstructureringsmanager aan de slag te gaan bij een kmo in de spiegelsector.

Januari 1996 richtte hij dan Mirwana op, zijn eigen firma voor New Age-spiegels. Dat zijn spiegels met bijvoorbeeld astrologische tekens, of speciale symbolen of figuren erop.

Maar Mestach is vooral geboeid door het project dat hij in Denver wil opstarten. “We zitten in een onzekerheidscrisis op vele vlakken,” verklaart hij. “De mensen zijn op zoek naar hulp, maar er zijn geen wegwijzers. Velen worden zo de prooi van bewegingen met minder fraaie doelstellingen. Ik wil gestructureerde informatie aanbieden, een soort Michelin-gids voor New Age-bewegingen. Voor elke groepering moeten we een checklist geven, zodat mensen kunnen weten of ze al of niet gevaar lopen.”

Johan Mestach wil er ook een tewerkstellingsproject van maken. “Ik denk dat 1000 tot 5000 mensen hierin actief kunnen zijn,” zegt hij. “In elke gemeente moet er iemand zijn die informatie over New Age-bewegingen kan geven.” Een al te gek idee ? Johan Mestach is alleszins van plan er een businessplan voor te schrijven. Een econoom blijft een econoom.

JOHAN MESTACH (MIRWANA) Wegwijzers aanbrengen in het New Age-landschap.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content