Concurrentie voor de bekende automerken

De Mia, een nieuwe elektrische wagen, wordt niet gemaakt door een van de bekende autoproducenten. "De wagen wordt geproduceerd door het Franse bedrijf Heuliez, terwijl de investeerders uit Duitsland komen", zegt Philippe Coen van Philco, het distributiebedrijf dat de wagen verdeelt in ons land. "De grote automerken vertrekken allemaal van de bestaande thermische wagens en bouwen die om tot elektrische auto's. Mia pakt het anders aan: het vertrok van een nieuw chassis speciaal voor een elektrische wagen....

De Mia, een nieuwe elektrische wagen, wordt niet gemaakt door een van de bekende autoproducenten. "De wagen wordt geproduceerd door het Franse bedrijf Heuliez, terwijl de investeerders uit Duitsland komen", zegt Philippe Coen van Philco, het distributiebedrijf dat de wagen verdeelt in ons land. "De grote automerken vertrekken allemaal van de bestaande thermische wagens en bouwen die om tot elektrische auto's. Mia pakt het anders aan: het vertrok van een nieuw chassis speciaal voor een elektrische wagen." De Mia rijdt op ijzerfosfaat-lithiumbatterijen. Die zijn goedkoper dan lithiumionbatterijen en hebben een stabiele temperatuur. Het duurt drie tot vijf uur om de batterij volledig op te laden. Na tien minuten laden kun je acht kilometer rijden. Er zijn twee verschillende batterijpacks, waarmee je maximaal 90 of 130 kilometer kunt rijden in een keer. De wagen is dus bedoeld voor korte afstanden. "Je kunt op een dag meer dan 130 kilometer rijden als je er rekening mee houdt waar je je auto kunt opladen. Bijvoorbeeld terwijl je een klant bezoekt", aldus distributeur Philippe Coen. Bpost bekijkt of het elektrische wagentjes kan inzetten voor de postbedeling in plaats van bromfietsen, in Wallonië zijn onder meer gemeentelijke groendiensten geïnteresseerd in elektrische wagens en de Vlaamse regering heeft een proefproject lopen waarbij onder meer Telenet, Eandis, Janssen Pharmaceutica, enkele universiteiten en overheidsorganisaties allemaal samen een paar honderd elektrische wagens, bestelwagens, bussen, scooters en fietsen in gebruik nemen. Tussen januari en eind oktober werden er 176 elektrische wagens verkocht in België, berekende sectorfederatie Febiac. Dat zijn er veel meer dan de 52 auto's in heel 2010, maar de lage cijfers maken duidelijk dat de verkoop eigenlijk nog moet beginnen. De prijs speelt daar zeker een rol in. Met een startprijs van 20.000 euro (zonder btw) blijft de Mia een dure aankoop, al is de wagen gauw 10.000 euro goedkoper dan de elektrische wagens van heel wat bekende merken. Geïnteresseerde klanten moeten die aankoopprijs afwegen tegen de lage verbruikskosten. Het eerste wat opvalt aan de Mia, die werd getekend door de voormalige hoofdontwerper van Volkswagen, is dat de chauffeur pal in het midden van de auto zit. De medepassagiers kunnen hun benen strekken naast de stoel van de chauffeur. Die kan zowel rechts als links uitstappen. De deuren van de kleine auto - ongeveer even groot als een Smart - schuiven open. De auto, die maximaal 100 kilometer per uur haalt, wordt op het komende autosalon officieel voorgesteld in België, maar is hier al te koop. BENNY DEBRUYNE