De schilder, schrijver en illustrator Giorgio de Chirico was een van de belangrijkste kunstenaars die de weg effenden voor het surrealisme. Zijn metafysische werken hadden ook een enorme invloed op Belgische artiesten zoals Paul Delvaux, René Magritte en Jane Graverol. Dat bewijst een tentoonstelling in het BAM in Bergen.
...

De schilder, schrijver en illustrator Giorgio de Chirico was een van de belangrijkste kunstenaars die de weg effenden voor het surrealisme. Zijn metafysische werken hadden ook een enorme invloed op Belgische artiesten zoals Paul Delvaux, René Magritte en Jane Graverol. Dat bewijst een tentoonstelling in het BAM in Bergen. De Chirico groeide op in Griekenland. Dat is voelbaar in zijn vroegste werken, waarop Griekse standbeelden, arcades, piazza's en klassieke architectuur primeren. Terwijl zijn avant-gardistische tijdgenoten in Italië volop in het fauvisme en het futurisme doken, ontwikkelde De Chirico een eigen stijl. Hij is het bekendst en invloedrijkst met de werken die hij maakte tussen 1909 en 1919. Zijn kille composities van bouwkundige elementen en houten mannequins in een desolaat decor suggereren een parallelle, mysterieuze droomwereld waar tijd en ruimte geen vat op hebben. Dat idee waren de surrealisten tien jaar later ook genegen. De surrealisten spuwden hun voorloper en geestesgenoot De Chirico even gemakkelijk weer uit, want in zijn latere werken was hij veel minder vernieuwend. Terwijl de Franse avant-garde De Chirico nog vóór het einde van de Eerste Wereldoorlog ontdekte via de kunsthandelaar Paul Guillaume, duurde het tot 1924 vooraleer René Magritte zijn werk leerde kennen. Delvaux zag het in 1934 op een expo in het Paleis voor Schone Kunsten. Voor beide artiesten was het een doorbraak in hun zoektocht naar een eigen beeldtaal. Jane Graverol raakte pas in de jaren veertig in de ban van De Chirico. Graverol is de ontdekking van de expo: de Brusselse artieste is lang niet zo bekend als Magritte, maar ze verdient een revival zoals Evelyne Axell die te beurt is gevallen.