Vital realiseerde vorig jaar een omzet van 2,8 miljoen euro met 22 personeelsleden. "In de voorbije vijftien jaar is de omzet zowat verdubbeld", merkt CEO Matthias Haeck op. "En dat is vooral het gevolg van de export. Veel van onze verpakkingen zijn in het Engels, waardoor we meerdere exportmarkten tegelijk kunnen bedienen. De wettelijk verplichte teksten, zoals ingrediëntenlijsten, voegen we toe met stickers of door inkjet. Het assortiment is ook vrij breed, ...

Vital realiseerde vorig jaar een omzet van 2,8 miljoen euro met 22 personeelsleden. "In de voorbije vijftien jaar is de omzet zowat verdubbeld", merkt CEO Matthias Haeck op. "En dat is vooral het gevolg van de export. Veel van onze verpakkingen zijn in het Engels, waardoor we meerdere exportmarkten tegelijk kunnen bedienen. De wettelijk verplichte teksten, zoals ingrediëntenlijsten, voegen we toe met stickers of door inkjet. Het assortiment is ook vrij breed, onder andere omdat exportmarkten erg verschillen. Europese markten zijn bijvoorbeeld vrij innovatief en verlangen een modern retrodesign, Aziatische markten en het Midden-Oosten willen vooral nieuwe producten en smaken ontdekken en geven het geïmporteerde product vaak als geschenk. Daarom moet de presentatie luxueuzer zijn, met doosjes, kistjes, metalen verpakkingen, voorzien van strikjes en dergelijke." Ook de smaak wordt waar nodig aangepast. Zo zijn de producten voor de Aziatische markten minder zoet. De nougat voor het Midden-Oosten bevat dan weer extra honing, waardoor die zoeter smaakt. Ook de vertalingen zijn een heikel punt. Matthias Haeck: "Wie hiermee geen ervaring heeft, denkt bijvoorbeeld ten onrechte dat een klassieke vertaling naar het Arabisch volstaat. Maar het Arabisch in de Emiraten verschilt van dat in Egypte of Marokko. Het veiligste is de vertaling door de klant te laten verzorgen." Omdat nougat in België een nicheproduct is, is export voor een kleine industriële speler zoals Vital een noodzaak. De Belgische markt is gewoon te klein voor Vital, dat vooral internationale vakbeurzen gebruikt om zijn producten in het buitenland bekend te maken. "Voor ons zijn de belangrijkste beurzen de Internationale SüssWaren Messe in Keulen en SIAL in Parijs. Maar de jongste jaren zijn er veel beurzen bijgekomen, wat ons verplicht om ook buiten Europa op vakbeurzen aanwezig te zijn. In het bijzonder Hongkong, Singapore, Dubai en New York zijn dan een must." Het budget voor vakbeurzen bedraagt ongeveer 25.000 euro per jaar, wat vrij beperkt is aangezien er elk jaar wel drie of vier beurzen in aanmerking komen. "Maar dankzij de steun via Flanders Investment & Trade, kunnen we ook daar aanwezig zijn." Begin dit jaar heeft Vital ook een gamma bio- en fairtradenougat gelanceerd om nieuwe markten aan te boren. bruno de keyser