C ourvoisier heeft een stevige reputatie in de cognacwereld. Het merk kan bogen op een traditie van bijna 170 jaar en staat bekend om zijn verfijnde kwaliteit en stijlvolle luxe. Dat zorgvuldig gekoesterde luxe-imago krijgt dit jaar een verlengstuk op een terrein dat weinig met branderige alcohol, borrelende distilleerkolven of verleidelijke druiventrossen te maken heeft: een luxueuze kledinglijn, inclusief accessoires voor mannen en vrouwen.
...

C ourvoisier heeft een stevige reputatie in de cognacwereld. Het merk kan bogen op een traditie van bijna 170 jaar en staat bekend om zijn verfijnde kwaliteit en stijlvolle luxe. Dat zorgvuldig gekoesterde luxe-imago krijgt dit jaar een verlengstuk op een terrein dat weinig met branderige alcohol, borrelende distilleerkolven of verleidelijke druiventrossen te maken heeft: een luxueuze kledinglijn, inclusief accessoires voor mannen en vrouwen. De modelijn grijpt terug naar de historische wortels van het cognacmerk en meer bepaald naar Napoleon. De Franse keizer is zowat de peetvader van het cognacmerk dat ook trots de titel 'De cognac van Napoleon' draagt. Volgens de overlevering nam de oorlogszuchtige vorst verschillende tonnen cognac mee toen hij naar Sint-Helena verbannen werd. "Napoleon was en is nog steeds een mythische figuur," zegt ClaudeMorais van het modehuis Ruffian, die samen met BrianWolk aangesproken werd om de kledinglijn vorm te geven. "Hij maakte in zijn tijd mode toegankelijk voor het volk en had zeer hoge kwaliteitsstandaarden als het over stijl en mode ging. Het is de bedoeling dat zijn erfenis zal verder leven in de modecreaties van AtelierCourvoisier." Dat AlliedDomecq, de eigenaar van de beroemde brandewijn, bij Morais en Wolk terechtkwam, is niet zo verwonderlijk. De twee ontwerpers hebben met hun modehuis Ruffian een waardig curriculum opgebouwd, dankzij ontwerpen voor onder meer JulienMcDonald, FrancisFordCoppola en Chanel. Voor Allied Domecq - dat trouwens ook al enkele shows van de twee Canadezen sponsorde - waren artistieke gevoeligheid, talent en visie de belangrijkste criteria bij de keuze van de ontwerpers. "Zij kwamen naar ons met een zeer goed inzicht in waar Courvoisier voor staat, in onze historische link met Napoleon en in de richting die we wilden uitgaan met dit merk," zegt DavidHayes, general manager van Atelier Courvoisier. "Ons uiteindelijke doel is een lifestylemerk creëren dat tot de verbeelding spreekt van trendy mannen en vrouwen over de hele wereld." Net als Courvoisier richt Atelier Courvoisier zich vooral tot de veeleisende, op luxe gestelde levensgenieters. "Atelier Courvoisier moet een bekende luxenaam in de modewereld worden, met dezelfde uitstraling als Gucci, Yves Saint-Laurent of Chanel," zegt woordvoerder BryanLeeFuentes. "Er zal misschien wat tijd over gaan om het publiek daarvan te overtuigen, maar de kwaliteit van de ontwerpen is er." Dat het voor buitenstaanders wat vreemd lijkt dat een cognachuis met een kledinglijn komt aanzetten, is een argument dat op Lee Fuentes geen indruk maakt: "Mensen die Courvoisier drinken, zijn per definitie geïnteresseerd in luxe en goede smaak. Bovendien heeft Courvoisier in het verleden al herhaaldelijk modeshows gesponsord. De link is er dus altijd al geweest."Atelier Courvoisier is een volledige lijn voor mannen en vrouwen, inclusief accessoires. De nadruk van de collectie ligt op luxe en classicisme met een moderne toets. De sobere vrouwen- en mannenkleding krijgt soms een frivool accent door een kleurrijk gestreepte sjaal, pantalon of hemd, maar meestal worden ook de kleuren heel strak gehouden. De historische achtergrond van het wereldbekende cognachuis blijkt een belangrijke inspiratiebron te zijn. Er kan bijvoorbeeld een medaillon verwerkt zitten in een tas dat uitdrukkelijk verwijst naar medaillons uit de tijd van Napoleon. De kledinglijn wil dezelfde zin voor luxe en traditie in eer houden als Courvoisier. Dat is de essentie: het klassieke imago en de stijl van Courvoisier vertalen naar mode. Het smaakvolle designtextiel zal niet onbereikbaar duur zijn, maar toch wel pittig geprijsd. De prijzen van de huidige collectie in de Verenigde Staten variëren van 150 dollar voor een das tot 5000 dollar voor een lange lederen mannenjas. Het modehuis richt zich logischerwijs op luxewinkels om de kleren aan de man te brengen. Bij ons is het vooralsnog uitkijken naar Atelier Courvoisier. De eerste Europese collectie van het New Yorkse modehuis moet normaal gezien in het voorjaar van 2005 in de betere kledingzaak te vinden zijn. In de Verenigde Staten verschijnt de eerste collectie al in de herfst op de markt. Dominique Soenens"Atelier Courvoisier moet een bekende luxenaam in de modewereld worden, met dezelfde uitstraling als Gucci, Yves Saint-Laurent of Chanel."