www.eurostar.com
...

www.eurostar.comLonden (Groot-Brittannië) De 27 treinstellen krijgen binnen het jaar een nieuwe look aangemeten, maar dat willen we niet echt meerekenen bij de belangrijkste verbeteringen die de Eurostar de voorbije tien jaar mocht ondergaan. We onthouden wel de aanpassing van de spoorweg waardoor de snelheid kon worden verhoogd en de reistijd verkort (van 3 uur 10 minuten naar 2 uur 15 minuten). En de Eurostar is ook klokvaster geworden: de stiptheid bedraagt vandaag 90 %. "Het zal straks allemaal nog beter worden," verheugt PaulCharles, directeur communicatie bij Eurostar, zich. Zodra de Eurostar via zijn eigen spoorbedding zal toekomen in St. Pancras Station in het noorden van Londen, zal het hele traject vanuit Brussel in 1 uur 53 minuten afgewerkt kunnen worden. Deze omschakeling is voorzien voor 2007. Trouwens: hoewel momenteel over het hele parcours al een snelheid van 300 kilometer per uur mogelijk is, sluit Paul Charles niet uit dat de reistijd in de volgende tien jaar, met dezelfde machines, nog verder zal worden verkort tot 1 uur 40 en zelfs 1 uur 35. Op die manier wordt het straks mogelijk om even de trein te nemen, in een hip Londens restaurant te gaan lunchen, terug te keren en op kantoor nog iets af te werken voor u huiswaarts trekt. Iedereen weet dat Eurostar veel harder heeft moeten wroeten om zijn treinstellen gevuld te krijgen dan zijn neefje Thalys. Het Kanaal bleef lang een psychologische drempel en er is ook nog altijd dat pond sterling. Bovendien kreeg Eurostar meteen na zijn lancering af te rekenen met totaal onverwachte concurrentie van het luchtvaartverkeer. Vliegtuigmaatschappijen konden hun prijs drukken door te snoeien in de productiekosten. Eurostar was echter gebonden aan een zware prijs die het moet betalen voor de doortocht door de Kanaaltunnel. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat het treinproject tussen Brussel en Londen en Parijs en Londen, in zijn tienjarig bestaan naar een gecumuleerd verlies van liefst 1,59 miljard pond (2,3 miljard euro) bij dochterbedrijf Eurostar UK spoorde. En dat verlies is zeker niet veroorzaakt door de al te goedkope tickets: hoewel u op bepaalde momenten al naar Londen en terug kunt voor 80 euro, moet u voor een fully flexible-ticket nog altijd de aardige som van 500 euro neertellen. Eurostar blijft intussen wel investeren. Volgend jaar worden alle treinstellen in eerste klasse en sommige van tweede klasse uitgerust met de WiFi-technologie. De eerste klasse wordt bovendien ingedeeld in vrijetijds- en businesscompartimenten. Paul Charles: "We voorzien ook een nieuwe catering. De Franse designer PhilippeStarck was een jaar lang artistiek directeur voor Eurostar. Zijn werk valt het meest op in de foyers in Brussel, Parijs en Londen. Philippe Starck heeft echter ook een soort DNA opgesteld voor het algemene imago van onze onderneming. Op basis daarvan werkt de interne designdienst sindsdien aan onze nieuwe look. Een voorbeeld daarvan is ons nieuwe uniform: een creatie van de uit België afkomstige Engelse JacquelineDeBaer." Serge Vanmaercke"Volgend jaar worden alle treinstellen in eerste klasse en sommige van tweede klasse uitgerust met de WiFi-technologie."