1. Stalen buizen plooien

De productie van het Spacer-model dat we in deze fotoreportage volgen, begint met de aanvoer van stalen buizen van zes meter lang. IJzer is sterk en betaalbaar, in tegenstelling tot aluminium - dat niet zo sterk is - of roestvrij staal (inox) - dat dan weer te duur uitvalt. De buizen worden gekort op lengte op de manuele of volautomatische zaagmachine.
...

De productie van het Spacer-model dat we in deze fotoreportage volgen, begint met de aanvoer van stalen buizen van zes meter lang. IJzer is sterk en betaalbaar, in tegenstelling tot aluminium - dat niet zo sterk is - of roestvrij staal (inox) - dat dan weer te duur uitvalt. De buizen worden gekort op lengte op de manuele of volautomatische zaagmachine.Aan een eentrapgocart zoals de Spacer is veel plooiwerk. De Spacer is een moderne versie van de Dragster, de klassieke eenzitter die ook nu nog op de zeedijk te zien is. De buizen van het Spacer-chassis zijn hoger geplaatst zodat de passagier beter beschermd is.De geplooide buizen worden met blokken vastgezet op de montagetafel. Eerst wordt het chassis gepunt: de buizen worden een klein beetje aan elkaar gelast zodat alle buizen aan elkaar hangen. De lasser doet hier zo'n vijf uur over. Een groot verschil met honderd jaar geleden, toen de gocart werd uitgevonden door twee fietsen aan elkaar te lassen.Het frame wordt nu verplaatst van de lastafel naar de schragen ernaast. Hier gebeurt het stevige laswerk en het afslijpen, goed voor nog eens drie uur werk. Een gocart lassen duurt dus in totaal een werkdag. De billenkar verlaat nu de werkplaats in Knokke-Heist voor een ommetje naar Vlamytal in Brugge. Daar wordt het ijzer gemetalliseerd: met een brander wordt er een laagje tin op gestraald om het metaal te beschermen tegen roest.Wanneer de gocart terug is uit Brugge, worden alle bewegende onderdelen op het chassis gemonteerd: lagers, achteras, stuursysteem en remmen. Pas dan wordt het chassis geverfd in twee lagen. De onderdelen pas na het verven aanbrengen zou ze kunnen beschadigen.De werknemers duwen de stoel op hun plaats, monteren de tandwielen, leggen de ketting op, plaatsen het stuur en draaien de wielen aan. Stoel, hoezen, ketting en stuur worden ter plaatse gemaakt. Vervolgens worden reflectoren, reclamestickers en beschermdopjes op de moeren aangebracht. Dit Spacer-model is nu klaar om geleverd te worden aan een van de gocartverhuurbedrijven aan de Belgische of een buitenlandse kust. De prijs bedraagt zo'n 1000 euro. Binnen een paar jaar keert dit kustrijwiel dan terug naar de hersteldienst die T&T Quality Go-Carts aanbiedt aan zijn klanten. De gocarts gaan makkelijk jaren mee, maar onvoorzichtig gebruik door strandgangers veroorzaakt geregeld schade. BENNY DEBRUYNE, FOTOGRAFIE RAPHAËL DEMARET