Het reclamebureau Agency.com Brussel organiseerde vorig jaar de eerste sollicitatiehoek in Second Life, de website waar miljoenen mensen een tweede leven leiden. De kandidaten konden er op een tropisch strand terecht voor een jobinterview. De primeur kreeg toen heel wat mediabelangstelling. Op Second Life boden zich een vijftigtal kandidaten aan bij Agency.com. Dankzij de gratis reclame kwam nog een zelfde aantal sollicitaties binnen via de klassieke kanalen. De eerste sollicitant die een contract mocht ondertekenen, was Olivie...

Het reclamebureau Agency.com Brussel organiseerde vorig jaar de eerste sollicitatiehoek in Second Life, de website waar miljoenen mensen een tweede leven leiden. De kandidaten konden er op een tropisch strand terecht voor een jobinterview. De primeur kreeg toen heel wat mediabelangstelling. Op Second Life boden zich een vijftigtal kandidaten aan bij Agency.com. Dankzij de gratis reclame kwam nog een zelfde aantal sollicitaties binnen via de klassieke kanalen. De eerste sollicitant die een contract mocht ondertekenen, was Olivier De Lamper die bij het bedrijf aan de slag ging als onlineaccountmanager. Een goede keuze, zo blijkt ongeveer een jaar later. "De eerste kennismaking met de mensen van Agency.com viel mee en ook de jobinhoud was een voltreffer. Als accountmanager heb ik nu ongeveer een jaar lang een klantenportefeuille beheerd. Concreet heb ik een aantal projecten bij onze klanten opgevolgd, waardoor ik heel wat nieuwe ervaringen heb opgedaan. Die kunnen me in mijn verdere carrière nog goed van pas komen." Olivier De Lamper is allesbehalve van plan om Agency.com te verlaten. "Ik weet dat er in deze sector nogal snel geroteerd wordt, maar een jobhopper ben ik zeker niet. Ik heb bij Agency gesolliciteerd omdat ik voelde dat het een heel creatief bedrijf is. Ik heb hier een zeer dynamische sfeer gevonden, een creatieve omgeving van copywriters, designers enzovoort. Zo'n vonk heb ik trouwens nodig om mijn capaciteiten maximaal te kunnen benutten. Voorlopig ben ik dus niet van plan om mijn stek te verlaten." Een gevarieerde job is een van de redenen waarom Olivier De Lamper kan terugblikken op een zeer geslaagd jaar. "Ik werk weliswaar altijd voor grote klanten als Delhaize, Nivea, BMW Moto, maar de projecten zijn erg divers. Dat kan gaan van een kleine aanpassing op de website tot het uitbouwen van een volledige campagne. We maken deel uit van TBWA, een internationaal netwerk van reclameagentschappen, en dat zorgt ook voor kruisbestuiving. Agency.com neemt het onlinegebeuren voor zijn rekening, maar vaak worden we gevraagd om een verlengstuk te breien aan campagnes via andere media." Voor zijn hobby's en gezin heeft de 34-jarige Olivier De Lamper nog steeds tijd. En hij is nog regelmatig te vinden in Second Life, hoewel de hype op internet enigszins over haar hoogtepunt heen lijkt. "Het probleem is eigenlijk dat in Second Life relatief weinig te beleven valt. Pas als je heel lang en hard zoekt, vind je iets dat de moeite waard is. Onlangs ben ik nog op een gratis concert terechtgekomen en dat was wel mooi meegenomen." Olivier De Lamper (34) IS: accountmanager bij Agency.com VRIJE TIJD: internet, voetbal, film J.S.