De van origine Nederlandse zuivelcooperatie Campina haalt het aloude Belgische merk Stassano van de markt en zet daar Campina voor in de plaats. Tegelijk lanceert het een nieuwe melkkwaliteit. Dat alles past in de internationale merkstrategie van de Nederlanders.
...

De van origine Nederlandse zuivelcooperatie Campina haalt het aloude Belgische merk Stassano van de markt en zet daar Campina voor in de plaats. Tegelijk lanceert het een nieuwe melkkwaliteit. Dat alles past in de internationale merkstrategie van de Nederlanders. Campina is onder meer actief in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Polen en Rusland. In 2001 begon het merk zich te profileren als een sterke Europese speler. In Nederland veranderde Melkunie toen van naam, vorig jaar moesten de lokale Duitse merken eraan geloven, en nu is ook ons land aan de beurt. "Het is de bedoeling om tot één Europees merk te komen. We zullen daarbij kijken naar synergieën qua marketing en producten," zegt Christophe Bolsius, sales- en marketingdirecteur van Campina Melkproducten in België. Met de operatie verdwijnt alweer een gevestigd Belgisch merk. Stassano bestaat al sinds 1938. De bekendheid ervan was met meer dan 80 % hoog. "Toch zijn we voor de naamsverandering niet over één nacht ijs gegaan," aldus Bolsius. "Vorig jaar zijn we al begonnen met het aanpassen van het logo: het rood van Stassano werd vervangen door het groen van Campina. We willen de bestaande consument niet bruuskeren."De vraag is wel wie die bestaande consument is. Belgen drinken maar half zoveel melk als Nederlanders (49 tegenover 100 liter per hoofd per jaar) en hun gebruik daalde in 2002 nog met 7 %, alle mediacampagnes ten spijt. En vooral wordt de melkmarkt gedomineerd door private labels. 75 % van de verkochte melk valt onder de distributiemerken, de overige 25 % van de markt is in handen van de merkproducten. Campina heeft daarvan met Stassano en Joyvalle driekwart in handen. Een klein aandeel in een gebanaliseerde markt waar de prijs doorslaggevend is, dus. Voor de merkfabrikanten in de zuivel zijn ketens als Carrefour en Delhaize zowel klant van hen als grote concurrent. Toch bieden merken een meerwaarde, vindt Bolsius. "Het is belangrijk voor merkfabrikanten om zich in die gebanaliseerde markt te onderscheiden door innovatie en toegevoegde waarde. Dat is voor ons de uitdaging." Te beginnen met de nieuwe melksoort, met een verbeterde samenstelling van de vetbalans gebaseerd op melk van koeien die het hele jaar door evenwichtiger voeding krijgen, verpakt in een zogenaamd tetra-square-brik met schroefdop. Ad van Poppel nStassano bestond al sinds 1938 en de bekendheid ervan was met meer dan 80 % hoog.