De twee Bergenaars zijn vrienden sinds de middelbare school en nu ook zakenpartners. Soprism bevestigde snel zijn potentieel met het instrument voor social audience profiling dat het ontwikkelde. Het vertrekpunt van het Waalse ondernemersduo is dat Facebook een goudmijn van gegevens bevat over klanten, maar dat bedrijven die gegevens n...

De twee Bergenaars zijn vrienden sinds de middelbare school en nu ook zakenpartners. Soprism bevestigde snel zijn potentieel met het instrument voor social audience profiling dat het ontwikkelde. Het vertrekpunt van het Waalse ondernemersduo is dat Facebook een goudmijn van gegevens bevat over klanten, maar dat bedrijven die gegevens niet kunnen vertalen in bruikbare klantenprofielen en -segmenten. "Soprism helpt marketeers meer objectieve keuzes te maken. Het maakt op basis van de massa gegevens de ideale profielen voor merkcampagnes", legt Jonathan Mingoia uit. Na een jaar werk konden de twee vennoten een algoritme smeden, waarmee ze precies kunnen bepalen welke profielen gevoelig zijn voor een merk. Marketeers kunnen mensen zo beter segmenteren en hen aan het merk binden met artikels, filmpjes of andere inhoud die past bij hun profiel. Voor de digitale reclame is dat cruciaal, legt Jonathan Mingoia uit. "Een Amerikaanse studie schat dat Facebook vanaf meer dan 150 vind-ik-leuks, meer over je weet dan je eigen familie. Maar de meeste adverteerders weten niet hoe ze de gegevens op Facebook nuttig kunnen gebruiken. Wat we willen, is profielen van gelijken creëren door te vertrekken van socio-economische indicatoren en de sporen die mensen op het internet achterlaten." Meer dan 1000 socio-economische indicatoren en interesses gebruikt het bedrijf daarvoor. Het mag vreemd klinken gezien Facebook een ideale plek is om sociale profielen te maken, maar van concurrentie heeft Soprism voorlopig weinig last. "Er zijn twee andere spelers die vergelijkbare diensten aanbieden", zegt Jonathan Mingoia. "Maar we hebben een jaar voorsprong op de markt." OLIVIER STANDAERT