Verjongd imago
...

Verjongd imagoTwee weken geleden bracht Mercedes-Benz in ons land een acht pagina's tellende katern in de kranten, en vorige week maandag zat er nog eens een vier pagina's grote insert in de dagbladen. Op die manier vestigde LdV Partners (het nieuwe reclamebureau van Mercedes voor België) de aandacht op de nieuwe Mercedes SLK. De stijl was helemaal anders dan men van het Duitse automerk zou verwachten : jong, fris, promotioneel. Volgens Eric Van den Heuvel, verantwoordelijk voor de pr van Mercedes-Benz België, gaat het om een soort culturele revolutie. "Twee jaar geleden is hier een nieuwe directie gekomen om onder meer het arrogante van het merk wat weg te schaven," zegt hij. "Dat is namelijk het beeld dat de buitenwereld van ons heeft. Mercedes-Benz wordt gezien als de 'universiteit' van de automobielsector, maar daar zit ook een zeker conservatisme aan vast. Als je dan producten hebt zoals de SLK (een two-seater cabriolet), een monovolume en binnenkort ook een compact-car, dan past het bestaande imago niet meer. Voor de meeste mensen is de gemiddelde Mercedes-rijder een vijftigplusser (want die heeft er het geld voor) met een dikke sigaar in de mond en een hoed op." Bovendien staat Mercedes niet altijd op het verlanglijstje van het kaderpersoneel, als het erom gaat met een auto van de zaak te rijden. Die is zogezegd alleen haalbaar voor de top van de bedrijven, hoewel Van den Heuvel erop wijst dat een Mercedes in kilometerprijs vaak goedkoper uitkomt.De SLK moet er in elk geval voor zorgen dat de mensen een ander idee krijgen van Mercedes. Wie moet die auto dan kopen ? Van den Heuvel : "Zo'n cabriolet is meestal de tweede wagen, de funcar, of de eerste auto voor jonge mensen. Het is een wagen voor tweeverdieners zonder kinderen. De prijs van 1,2 miljoen frank is voor die tweeverdieners blijkbaar niet onoverkomelijk, zo komt uit de studies naar voren. Een massaverkoop zal het niet worden : we denken aan 700 stuks per jaar. Dat aantal valt niet op in het verkeer, maar we kunnen er wel onze verjonging aan ophangen." De vraag is echter of half september niet een beetje laat op het jaar is om een cabriolet te lanceren. Als dat in het voorjaar gebeurt, zou er meer kans zijn om dergelijke wagens te verkopen. Volgens Van den Heuvel klopt dat niet helemaal : "De SLK is een coupé die in een mum van tijd omgetoverd kan worden tot een cabriolet. Het plooidak is niet van stof, maar van metaal. Men kan er dus zonder enig probleem het hele jaar door mee rijden, zoals met andere sportwagens à la Porsche 911. Eigenlijk is de Mercedes SLK twee auto's in één."