MERCEDES SLS

Het Autosalon van Brussel dat deze week de deuren opent, is een buitenbeentje. Het zal wel zijn omdat wij Belgen commerçanten zijn. Daar waar autosalons overal in de wereld dienen om zich aan mooie contouren te vergapen, staat Brussel bekend als een koopsalon .

Hoewel, de afschaffing van de overheidspremie voor lage CO2-uitstoot veroorzaakte in december al een stormloop op stockwagens, maar dat is een ander verhaal. Want natuurlijk staan er op de Heizel ook nog auto’s die gewoon mooi zijn. Of onbetaalbaar. Wagens waarbij het grote publiek eens kan wegdromen. Zoals de SLS AMG Roadster van Mercedes. Wij konden er al eens mee rijden.

De SLS is eigenlijk een SLR waarvan het dak is weggenomen en vervangen door een zachte kap. Een ingreep waarbij het tot de verbeelding sprekende model zijn vleugeldeuren kwijtspeelde wegens niet compatibel met de structuur van een roadster. Nogal wat autoliefhebbers vreesden dat die amputatie ten koste zou gaan van de uitstraling van de auto, maar daar rouwen we niet om. Met die vleugeldeuren, hoe mooi ze ook waren, bleef het knoeien om ze open en dicht te krijgen en vooral uitkijken om het hoofd niet te stoten.

Maar de SLS heeft met zijn gewone deuren vooral een veel zuiverdere lijn. Hij is zelfs een mooiere auto dan de SLS, die extremer oogt, extravaganter . Het interieur versterkt alleen maar dat gevoel. Alles is afgewerkt met een moeilijk te omschrijven verhevenheid en raffinement, met een zeer harmonieus geheel als resultaat. Zelfs als je geen ervaring hebt met sportwagens, zit alles intuïtief op de juiste plaats en zorgt hooguit de enge behuizing in die diepe kuipstoel voor een gevoel van ontheemding.

Natuurlijk moet je al wat voeling met dergelijke tuigen hebben om je voet plankgas te durven zetten. In niet eens 4,5 seconde, die allemaal evenzeer je adem afsnijden, stuwt de V8 van 6,2 liter je van 0 naar 100 per uur. Maar niet minder verbaasde de SLS ons met het gemak waarmee hij zich laat sturen in gewoon, dagelijks en dus door file verstoord verkeer. Anders gesteld, je kunt er ook heel gewoontjes mee rijden. Een kleine krachttoer is dat, want het maximale koppel van 650 Newtonmeter is een gesel voor iedere koppeling en kan niet anders, zo zou je denken, dan voor hevige schokken zorgen bij het schakelen. Niets daarvan, dus. Liefhebbers van exclusief rijden, die alleen uitjes maken met z’n twee, kunnen er dus ook rustig en vredig de ring mee op. Maar dan moet je natuurlijk wel het heerlijke gegrom en geknal missen dat de motor verspreidt zodra je eens uit de bol mag, met dit fantastische stuk alaam…

Motor: V8 van 6,2 liter

570 pk of 420 kW bij 6800 toeren

Max. koppel: 650 Nm bij 4750 toeren

Acceleratie 0-100 km/u in 4,3 seconden

Topsnelheid: 315 km/u

Normverbruik: 13,2 liter

CO2-uitstoot bij normverbruik: 308 gr/km

Testverbruik: 17 liter

Instapprijs: 204.490 euro

+ zeer harmonieuze topauto

zijn prijs natuurlijk

JO BOSSUYT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content