Ja, natuurlijk drukt het succes van Audi op de oogleden. Het label Quattro, waarmee Audi zijn vierwielaandrijving aanduidt, is een referentie in de autowereld. Mercedes wil dus ook zo'n gezaghebbend label hebben. 4Matic, in dit geval. Maar er is meer aan de hand. Vierwielaandrijving, of de manier waarop we de techniek beleven, is volop aan het veranderen.
...

Ja, natuurlijk drukt het succes van Audi op de oogleden. Het label Quattro, waarmee Audi zijn vierwielaandrijving aanduidt, is een referentie in de autowereld. Mercedes wil dus ook zo'n gezaghebbend label hebben. 4Matic, in dit geval. Maar er is meer aan de hand. Vierwielaandrijving, of de manier waarop we de techniek beleven, is volop aan het veranderen. Niet eens zo lang geleden werd het concept onlosmakelijk gekoppeld aan het beeld van terreinwagens die in de modder ploeteren. En, getransponeerd naar berline, personenwagens van gezinnen die meer dan eens per jaar naar besneeuwde oorden trekken, en dus viermaalvier kunnen gebruiken. Voor alle andere berlines had 4x4 niet meteen zin. Omdat het systeem leidde tot behoorlijk zwaardere auto's, die dus meer verbruikten, en ook al een hogere aankoopprijs hadden. Kortom: zowel economisch als functioneel helde de balans voor modale weggebruikers naar de negatieve kant. Daar komt nu verandering in. 4x4-systemen worden almaar lichter, en wegen dus minder op verbruik en uitstoot. Komt daarbij dat de autowereld stilaan een limiet bereikt op het gebied van passieve veiligheid: onze auto's zitten volgestouwd met kreukelzones en klapzakken, en ze scoren hoog in de allerwaanzinnigste crashtests. Tijd dus om wat meer aan de actieve veiligheid te gaan sleutelen, systemen die ongevallen kunnen vermijden. Zoals, ja, vierwielaandrijving. Die dankzij de technische ontwikkeling en betere verhouding investering/meerwaarde almaar dichter bij gewone auto's komt. Omdat het hier ook wel eens wintert. Omdat er des herfsts ook wel eens gemene bladeren op vettige buitenwegen blijven liggen. Omdat die winternatte kasseien verraderlijk uit de hoek komen als je in de bocht accelereert. Allemaal situaties waarin vierwielaandrijving niet alleen het rijcomfort verhoogt, maar ook onheil kan voorkomen. De S-Klasse, vlaggenschip in het Mercedesgamma, is nu dus ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving voor de V8-benzineversies (vanaf begin volgend jaar komt daar ook de diesel bij). We proefden er een dagje van en smaakten: het komt de tractie ten goede, en verhoogt het gevoel van veiligheid en beheersing. Niet onbelangrijk voor een auto waarvan het braafste model 235 pk heeft, en de stoerste 388. O ja, ook dit nog: over een jaar of wat vragen we bij Mercedes eens de verkoopcijfers op van hun 4Maticversies. In tegenstelling tot Duitsers en Engelsen, bijvoorbeeld, ligt de nuchtere Belg inderdaad niet wakker van snufjes die de actieve veiligheid verhogen. Omdat we veel functioneler denken en minder aandacht hebben voor de technische kant. Een voorbeeld? De Ford S-Max komt (verrassend genoeg) standaard zonder ESP (stabiliteitscontrole in bochten). Blijkt dat amper één klant op vier er die optie bij neemt. Eigenlijk een beetje bedroevend weinig, als je weet hoeveel ellende je jezelf daarmee kan besparen. De 4Matic-versies van de S-Klasse, meerprijs (BTW inclusief) en meerverbruik in vergelijking met de tweewielaandrijving S450 4Matic (V8 4.664cc - 340pk): 92.928 euro (+3000 euro, +0,4 liter) S450 L 4Matic (V8 4.664cc - 340pk): 98.373 euro (+3872 euro, +0,4 liter) S500 4Matic (V8 5.461cc - 388pk): 103.213 euro (+3872 euro, +0,4 liter) S500 L 4Matic (V8 5.461cc - 388pk): 109.348 euro (+3388 euro, +0,4 liter) Jo Bossuyt