Ze zijn zeldzaam, de cabrio's met behoorlijke binnenruimte voor meer dan twee passagiers met de hoogst noodzakelijke bagage. Een van die witte merels is de nieuwe Mercedes CLK. Omdat hij zeven centimeter langer is dan zijn voorganger, ook nog eens twee centimeter breder en vier centimeter hoger, biedt hij nu meer binnenruimte. Vooral dan voor de passagiers achterin. Natuurlijk worden ze niet ontzien door de windstroom (hoewel, wapperende manen of een leuk hoofddeksel horen ook een beetje bij cabrio-rijden...), maar ze...

Ze zijn zeldzaam, de cabrio's met behoorlijke binnenruimte voor meer dan twee passagiers met de hoogst noodzakelijke bagage. Een van die witte merels is de nieuwe Mercedes CLK. Omdat hij zeven centimeter langer is dan zijn voorganger, ook nog eens twee centimeter breder en vier centimeter hoger, biedt hij nu meer binnenruimte. Vooral dan voor de passagiers achterin. Natuurlijk worden ze niet ontzien door de windstroom (hoewel, wapperende manen of een leuk hoofddeksel horen ook een beetje bij cabrio-rijden...), maar ze hebben nu wel meer beenruimte en stappen dankzij het easy entry-systeem ook vlotter in de wagen: terwijl de stoel naar voor schuift, klapt de rugleuning tegelijk naar voor. En daarna schuift het geheel opnieuw in zijn oorspronkelijke positie. Eigenlijk is de Mercedes CLK cabrio een klassieke auto. Terwijl almaar meer cabrio's op de markt komen met een metalen dak, zweert Mercedes nog altijd bij het zachte dak. Overigens net zoals BMW, Audi en Saab. Een systeem dat het voor de stilisten mogelijk maakt om een heel vloeiende lijn te schetsen en een groter koffervolume te behouden. Heel agressief oogt deze Mercedes inderdaad niet, maar het is wel een zeer gracieuze auto geworden. Voor deze cabrio, die is afgeleid van de CLK coupé, hechtten de ingenieurs ook veel belang aan de torsiestijfheid - zoals dat trouwens hoort voor een machine met deze prestaties. Het zachte dak verdwijnt in amper 25 seconden, helemaal automatisch. Dankzij de verscheidene lagen zorgt het bovendien voor een goede geluiddemping. De rijhouding is goed en makkelijk aan te passen. Daarvoor zorgt het in de hoogte en diepte verstelbare stuur. Het instrumentenbord wordt opgefleurd met notenhout en wat chroom. De vormgeving van de centrale console laat vermoeden dat er lang over werd nagedacht, want alle schakelaars zijn zeer vlot te bedienen. De veiligheidsriem komt automatisch tevoorschijn zodra de bestuurder achter het stuur gaat zitten. De bergruimte is uiteraard niet vergelijkbaar met die van een monospace, maar toch niet onaardig voor een cabrio, met heuse bergvakjes en een kofferinhoud van 390 liter. Een korte kennismaking met de topversies ( CLK 500 en AMG) maakte meteen duidelijk dat het chassis is gewapend om al dat geweld binnen beheersbare perken te houden. De CLK cabrio schuifelt behoorlijk hard door strakke bochten, hoewel hij op de weegschaal in de buurt van 1800 kilo komt. De automatische versnellingsbak met manuele gangkeuze past uitstekend bij de motor, terwijl je zowel bij sportief als gewoon rijden alleen maar kan vaststellen dat het chassis perfect is afgeveerd. Alleen jammer dat je voor dit droomtuig toch wel een stevig bedrag op tafel moet leggen... Christophe