Ze laten er bij Mercedes geen gras over groeien. De C-Klasse is nog maar een zucht op de markt, en daar laten ze al de meest extreme versie van de klassieker op ons los: de C63 AMG. En toch hebben ze geen half werk geleverd, bij de huistuner van het Duitse merk. Kan ook moeilijk anders, met een chassis dat aan de basis al wonderbaarlijk goed is. De nieuwe C-Klasse behoort samen met de nog nieuwere Audi A4 inderdaad tot de absolute top in zijn segment.
...

Ze laten er bij Mercedes geen gras over groeien. De C-Klasse is nog maar een zucht op de markt, en daar laten ze al de meest extreme versie van de klassieker op ons los: de C63 AMG. En toch hebben ze geen half werk geleverd, bij de huistuner van het Duitse merk. Kan ook moeilijk anders, met een chassis dat aan de basis al wonderbaarlijk goed is. De nieuwe C-Klasse behoort samen met de nog nieuwere Audi A4 inderdaad tot de absolute top in zijn segment. En wat te zeggen over deze C63 AMG, dan? In één woord: adembenemend. Het rauwe geluid van de V8, als je hem gaat jennen. De stuwkracht in je rug, nauwelijks afgezwakt door het gevoel van veiligheid dat het zeer stabiele onderstel je gunt. De V8 is dan ook goed voor een indrukwekkende 457 paarden, en vooral een trekkracht van 500 Nm tussen 2000 en 6250 toeren, tussenin culminerend in 600 Nm bij vijfduizend toeren. Om je adem weg te snijden. En toch, zo knap is het ding gemaakt: met een stevige rechtervoet gedraagt hij zich als een dubbelgespierde sprinter, maar met een rationele hand laat hij zich evenzeer rijden als een serene reiswagen tussen Brussel en de kust. Onder zijn zachte contouren huizen immers twee persoonlijkheden. Die van het ontembare roofdier, maar ook een zeer rustige aard. Knap, hoe je dat als constructeur in één auto weet te stoppen. Het heeft natuurlijk ook te maken met de elektronica die massaal onder de metalen huid is gestopt. In lang niet ideale weersomstandigheden haalden we (op Duitse snelwegen) onwelvoeglijke snelheden, en de C-Klasse AMG viel geen enkele keer uit zijn zeer stabiele en vertrouwen inboezemende eigen zelve. Waarbij we ook onder de indruk raakten van de versnellingsbak, de 7 G-Tronic. Het ding schakelt zeer intuïtief en past zich gedwee aan de hand van de meester aan: onwaarschijnlijk, hoe de automaat perfect op het juiste moment terugschakelt als je in een sportieve bui over bochtige buitenwegen scheurt. Alles wat de autominnende man maar kan wensen. Maar het geluk duurt niet altijd even lang, want met een benzinetank van 66 liter mag je al blij zijn als je het vierhonderd kilometer ver uitzingt. We lieten ons tijdens de test even gaan en verbruikten dik twintig liter. Voor wat hoort wat. Natuurlijk zal de C63 AMG niet meteen de meest verkochte versie van de nieuwe C-Klasse zijn. Hoeft voor Mercedes ook niet. Dit tuig is veeleer een kwestie van imago. Om een concurrent voor de BMW M3 of Audi RS4 op stal te hebben. En op stal, daar zal hij staan vanaf begin 2008. Met een instapprijs in de buurt van 90.000 euro. motor: V8 6208 cc; vermogen 457 pk (336 kW) bij 6300 opm en max. koppel 600 Nm bij 5000 opm prestaties: acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4,5 sec; topsnelheid 250 km/u (elekt. begrensd) testverbruik (l/100 km): 19,7 l met gretige rechtervoet. Een serenere rijstijl moet 14 à 15 liter mogelijk maken instapprijs: 90.000 euro + Verbluffend rijgevoel - Tja, de prijs zeker? Jo Bossuyt