Merkwaardig toch. Hoe sportief rijden enerzijds almaar meer in de marge van het autolandschap verweest, wegens not done. En hoe de constructeurs anderzijds in hun marketingverpakking van nieuwe modellen almaar meer aandacht besteden aan het sportieve aspect van de auto. Zelfs Mercedes ontsnapt er niet aan, want met deze auto moeten de Duitsers ten strijde tegen de Audi A4 en vooral de zeer sportieve 3-Reeks van BMW. De nieuwe C-Klasse wil dus een sportieve auto zijn. Meer zelfs, dat is hij ook.
...

Merkwaardig toch. Hoe sportief rijden enerzijds almaar meer in de marge van het autolandschap verweest, wegens not done. En hoe de constructeurs anderzijds in hun marketingverpakking van nieuwe modellen almaar meer aandacht besteden aan het sportieve aspect van de auto. Zelfs Mercedes ontsnapt er niet aan, want met deze auto moeten de Duitsers ten strijde tegen de Audi A4 en vooral de zeer sportieve 3-Reeks van BMW. De nieuwe C-Klasse wil dus een sportieve auto zijn. Meer zelfs, dat is hij ook. Rijden met het tuig is merken: er is heel hard gewerkt aan het chassis, dat een bijna vlekkeloos compromis aflevert tussen sportief rijden en comfort. Sportieve auto's hebben namelijk de neiging om strak afgeveerd te zijn, en dus wat hard aan te voelen. Niets van, hier. En zeer comfortabele auto's hebben dan weer de neiging ietwat door te wiegen in snelle bochten. Niets van, hier. De nieuwe C-Klasse van Mercedes bezorgt je in alle omstandigheden een heel fijn rijgevoel. Dat de Duitse constructeur ons bij de persvoorstelling alleen met de zwaarste motoren liet rijden, de 3,5 liter benzine en de 3,2 liter turbodiesel, versterkte dat gevoel alleen maar. Natuurlijk zijn het niet die versies die hier best zullen verkopen. Die rol ligt weg voor de C220 CDi, die ook in het gamma komt, en vooral de tweeliter turbodiesel die later volgt. De luxueus uitgeruste C-Klasse is de vierde van een generatie die in 1983 werd aangesneden met de Mercedes 190, de zogenaamde Baby Benz die nogal wat spot losweekte, en volzinnen als willen maar niet kunnen in de volksmond legde. Vandaag, 6 miljoen exemplaren van de C-Klasse later, zijn kleinere Mercedessen heel gewoontjes. De B-Klasse is in dit land trouwens de meest verkochte. Trouwens: de C-Klasse, die destijds als 190 het segment van de compacte premiumauto creëerde, is niet klein meer. Alweer groter dan zijn voorganger, en toch lichter op de weegschaal. Ook daarvoor spanden ze zich in Stuttgart hard in, want de milieunormen worden snel strenger: het gemiddelde verbruik is met 6 procent gezakt. Mede dankzij de mooie, vloeiende lijn die de auto meekreeg, ook al door het streven naar een sportief uitzicht. De luchtweerstandcoëfficiënt (cw) bedraagt 0,27, heel scherp cijfer in zijn segment. Zoals bij alle recente Mercedesmodellen liep ook veiligheid als een rode draad door de ontwikkeling. Deze auto onderging meer dan honderd crashtests. Qua afwerkingsniveaus blijft Mercedes trouw aan de klassieke indeling van de C-Klasse: Classic, Avantgarde en Elegance. De tweede in het rijtje heeft een ander radiatorrooster met de ster erin verwerkt, een beetje à la AMG, en oogt dus sportiever dan de Elegance, met de klassieke ster bovenop de motorkap. Dat de C-Klasse een levensbelangrijk product is voor Mercedes, blijkt ook uit zijn wordingsgeschiedenis. Vijf jaar lang werd getekend en gesleuteld aan deze auto, die niet minder dan 2,4 miljoen testkilometers maalde. Inderdaad, een record in de autowereld, is dat. Jo Bossuyt; M.V.