Wie een blik werpt op de nieuwkomer, zal meteen merken dat traditie en toekomst hier subtiel met elkaar zijn verweven. De ontwerpers slaagden erin een verwijzing te maken naar de eerste SL, een wagen uit 1954 waarvan de coupé met vleugeldeuren was uitgerust. Die typische SL-kenmerken gaan harmonieus samen met nieuwe designelementen: zo werd ook bij dit model het concept van de dubbele koplampen gebruikt.
...

Wie een blik werpt op de nieuwkomer, zal meteen merken dat traditie en toekomst hier subtiel met elkaar zijn verweven. De ontwerpers slaagden erin een verwijzing te maken naar de eerste SL, een wagen uit 1954 waarvan de coupé met vleugeldeuren was uitgerust. Die typische SL-kenmerken gaan harmonieus samen met nieuwe designelementen: zo werd ook bij dit model het concept van de dubbele koplampen gebruikt. De nieuwe SL is uitgerust met een metalen vouwdak dat de auto perfect regen- en winddicht maakt. Het sluit zelfs zo goed dat de geluiden van het verkeer volledig uit de auto worden geweerd. Door een druk op een knop in de auto, of via de afstandsbediening, sluit u de wagen of verdwijnt het hardtop-vouwdak in nauwelijks zestien seconden in de koffer. Opvallend is ook dat de kofferinhoud groter is dan die van zijn voorganger. Zelfs wanneer er open wordt gereden, kan het reisgoed van twee inzittenden makkelijk worden opgeborgen. Een reservewiel is er niet, maar dat hoeft u niet af te schrikken: Mercedes levert immers standaard het Tirefit-systeem mee. De SL is uitgerust met een elektrohydraulisch remsysteem: de Sensotronic Brake Control (SBC). Het gaat om een nieuwe vinding die ontzettend snel reageert op eender welke druk op het rempedaal. Het systeem houdt zelfs met de weersomstandigheden rekening. Wanneer het bijvoorbeeld regent, worden de remschijven geregeld schoon geveegd zodat ze droog blijven en op nat wegdek vrijwel perfect blijven functioneren. Bovendien is het SBC-systeem via sensoren gekoppeld aan ABS, ESP (stabiliteitscontrolesysteem), BAS (noodremhulpsysteem) en ABC. Dat laatste systeem _ de Active Body Control _ zorgt ervoor dat het koetswerk in snelle bochten of bij noodremmanoeuvres nauwelijks beweegt. Hoe vlug u ook door de bocht scheurt, nooit voelt u enige rolneiging van de SL _ en dat hoewel de wagen, met twee passagiers aan boord, iets meer dan twee ton weegt. Ook steiger- en duikbewegingen bij het geven van plankgas of bij brutale remmanoeuvres behoren tot het verleden. Kortom, wat rijplezier, veiligheid, comfort, standaarduitrusting en prestaties betreft, legt Mercedes met de nieuwe SL de lat zeer hoog.Patrick op de BeeckVolgende week: Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD & Overland.