Mercedes-Benz E-Klasse

De vernieuwde E-Klasse heeft nieuwe CDI-dieselmotoren, de handgeschakelde vijfversnellingsbak is verdwenen en de standaarduitrusting is opgewaardeerd.

Bij Mercedes gaan modellen meestal een tiental jaar mee. Na vier à vijf jaar ondergaat een bestaand gamma een aantal veranderingen. Het design wordt slechts lichtjes aangepast, maar onderhuids worden belangrijke technische innovaties in het gamma ingevoerd. Na vier jaar productie en circa één miljoen verkochte wagens is dit wat zich nu met de E-Klasse voordoet. In totaal werden er bijna 1800 verfijningen aan de vernieuwde E-Klasse (vanaf deze maand beschikbaar) aangebracht.

De kleine designretouches zijn vooral aan de voorkant merkbaar. De snuit oogt dynamischer doordat hij verlaagd werd. Verder zijn er de hertekende motorkap, het nieuwe radiatorrooster, herziene bumperschilden en lichtjes gewijzigde voorvleugels waardoor de dimlichten iets platter en dieper naar binnen gemonteerd zijn. Het omhulsel van de buitenspiegels met ingebouwde richtingaanwijzers (afkomstig uit de S-Klasse), de achterlichten en de dakrails van de breakuitvoeringen werden eveneens gemoderniseerd.

De E-Klasse heeft, wat het motoraanbod betreft, twee vedetten, de E 270 CDI en de E 320 CDI. Het zijn gloednieuwe commonrail turbodiesels. De E 270 heeft vijf cilinders terwijl de E 320 (basisprijs: 1.662.512 fr) aangedreven wordt door een zescilinder krachtbron. Beide motoren hebben een groot koppel, prettige prestaties, een zuinig verbruik en ze zijn uitermate stil. In hun categorie behoren deze nieuwkomers tot het beste van wat er momenteel aangeboden wordt.

De overbrenging van de E 320 (3222 cc; 197 pk; maximum koppel: 470 Nm van 1800 tot 2800 toeren) gebeurt standaard via een vijftrapsautomaat die eveneens met de hand bedienbaar is en mede daardoor, indien gewenst, borg staat voor een zeer dynamisch rijgedrag.

Voor de overbrenging van de E 270 CDI zorgt de nieuwe, soepele en zeer snel schakelbare zesversnellingsbak die de vijfversnellingsbak in het E-gamma vervangt. Geleidelijk aan zullen de manuele 5-bakken uit het Mercedes-aanbod verdwijnen. De zesde verhouding is een overdrive die toelaat het toerental op kruissnelheid gevoelig te verlagen wat resulteert in een zuiniger verbruik en een lagere uitstoot van schadelijke gassen. De E 270 CDI is ook met een automaat beschikbaar.

Tijdens een proefrit beleefden we veel rijplezier aan de E 270 CDI met een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding. Mede dankzij het standaard aangeboden ESP (net zoals de ‘windowbags’ en andere comfort- en veiligheidsitems) en de nieuwe ophanging is de verfijnde E-Klasse steeds controleerbaar qua wegligging en stuurgedrag. Het motorvermogen en de prestaties van de 270 CDI zijn zeker voldoende in het dagelijks Europees verkeer.

PATRICK OP DE BEECK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content