Never change a winning team, denkt Mercedes, en dus bouwt de E-Klasse 2002 voort op het koetswerkdesign van die knappe voorganger. Het dynamische karakter van de E wordt zelfs nog wat méér in de verf gezet: het vierogengezicht waarmee de E-Klasse in 1995 uitpakte en een nieuwe designtrend ontketende, toont zich deze keer in een ietwat aangepaste configuratie. De enigszins schuin geplaatste dubbele koplampen bepalen de dynamische verschijning van de snoet. ...

Never change a winning team, denkt Mercedes, en dus bouwt de E-Klasse 2002 voort op het koetswerkdesign van die knappe voorganger. Het dynamische karakter van de E wordt zelfs nog wat méér in de verf gezet: het vierogengezicht waarmee de E-Klasse in 1995 uitpakte en een nieuwe designtrend ontketende, toont zich deze keer in een ietwat aangepaste configuratie. De enigszins schuin geplaatste dubbele koplampen bepalen de dynamische verschijning van de snoet. De E-Klasse 2002 bevat een aantal technische vernieuwingen die allemaal in het teken staan van enerzijds de veiligheid en het comfort van de inzittenden en anderzijds een hogere rijdynamiek. Standaard is de E-Klasse niet alleen uitgerust met adaptieve frontairbags, maar ook - een primeur voor dit segment - met tweetraps gordelkrachtbegrenzers en gewichtsklassificering van de bijrijder. Alle versies - Classic, Elégance en Avantgarde - bevatten acht airbags, krachtige gordelspanners en herkennen automatisch het kinderzitje. Nieuw is dat de gordijnairbags en gordelspanners vanzelf worden geactiveerd als de auto over de kop gaat. Ook SBC is standaard: Sensotronic Brake Control optimaliseert het remgedrag en anticipeert op te trage of te zwakke remreacties van de bestuurder. Voor het eerst kan de E-klasse, op vraag van de klant, worden uitgerust met een asymmetrisch neerklapbare achterbank - handig voor wie lange voorwerpen wil vervoeren. Een andere wereldprimeur zijn de Multicontour-voorzetels: zitjes die via een ingenieus ventilatorsysteem continu worden verlucht, een massagefunctie bevatten en ook nog eens uit verschillende luchtkamers bestaan. Die luchtkamers - één in het voorste zetelkussen, twee in het lendengedeelte en één aan beide kanten van de rugleuning - worden via een computergestuurd systeem continu met meer of minder lucht gevuld. De computer houdt daarbij rekening met de rijsituatie. Gevolg: continu een optimale lendensteun en heel veel zitcomfort. Ten slotte zijn ook de Linguatronic - de spraakbesturing van de audio-installatie en het navigatiesysteem - en de Thermotronic - een aircosysteem waarbij de vier zones van de wagen telkens een verschillend klimaat kunnen krijgen - uniek voor de nieuwe E-Klasse. Bij de lancering zijn drie verfijnde benzinemotoren (177, 224 en 306 pk) en twee nieuwe CDI common-raildiesels (150 en 177 pk) beschikbaar.Patrick op de BeeckVolgende week: Range Rover.