Onlangs pakte Mercedes uit met de tweede generatie van zijn kleine: de A-klasse. Die is nu 23 centimeter langer dan zijn voorganger en wordt daardoor niet langer aangeboden in een korte of een lange versie. Voortaan wordt het gamma uitgewaaierd in een vijfdeurs en driedeurs coupé.
...

Onlangs pakte Mercedes uit met de tweede generatie van zijn kleine: de A-klasse. Die is nu 23 centimeter langer dan zijn voorganger en wordt daardoor niet langer aangeboden in een korte of een lange versie. Voortaan wordt het gamma uitgewaaierd in een vijfdeurs en driedeurs coupé. Esthetisch gezien oogt de nieuwe generatie van de A-klasse veel agressiever. Een indruk die wordt gecreëerd door een andere vormgeving voor de lichtblokken en een nerf in de flank, over de hele lengte. Alleen de vorm van de zijruit achteraan en ook de achterruit doen nog denken aan het vorige model. Voorts blijven de grote deugden van de A-klasse behouden. Zoals het intussen bekende sandwichconcept dat op het gebied van veiligheid grote voordelen biedt bij zowel frontale als laterale impact. Maar met deze nieuwe A-klasse wilde Mercedes vooral ook iets doen aan de binnenruimte, die nu groter is en daardoor al flink in de buurt komt van compacte berlines. De cijfers liegen er niet om, met een totale lengte van 3,84 meter en een wielbasis die nu 14,5 centimeter groter is. Voor de inzittenden resulteert dat in 9,5 centimeter meer ruimte voor ellebogen en schouders, en achterin 3 centimeter bijkomende ruimte voor de benen van de inzittenden. De kofferruimte is met 15 procent opgevoerd en bedraagt nu 435 liter. Een volume dat dankzij de ruimte onder de vloerplaat in een handomdraai wordt omgetoverd in 1350 liter. Bij de vorige versie van de A-klasse kreeg Mercedes nogal wat kritiek op de afwerking van het interieur. Nu heeft de Duitse constructeur zich helemaal herpakt. Fantasietjes moet je evenwel niet gaan zoeken op de boordplank. Die straalt inderdaad een heel Germaans sérieux uit. Leuk is dat de instrumenten bijzonder leesbaar zijn. De nieuwe Mercedes A-klasse is niet alleen groter en zwaarder dan zijn voorganger, maar kan ook rekenen op nieuwe en sterkere motoren. In een eerste fase kan de consument kiezen uit zes versies, maar later (wellicht in juni 2005) komt er ook een 200 turbo benzinemotor van 142 kW, drie benzinemotoren en evenveel diesels met common rail. Qua transmissie biedt Mercedes hier een handgeschakelde vijf- of zesbak aan, maar ook een nieuwe continu variabele automaat Autotronic. Een opmerkelijke versnellingsbak die heel zacht schakelt en geen vermogen kost. Ook nieuw is de parabolische as achteraan, die heel precies stuurt en de rolneiging weert in de bochten. Op de weg blijkt de A-klasse van een degelijke wegligging te getuigen. Ook de geluiddemping is naar behoren. De ophanging vangt de schokken goed op en zelfs op slechte wegen blijft de A-klasse altijd even beheersbaar. Christophe