Qua wegligging is de Mercedes A geen dubbeltje op zijn kant. Integendeel, na de imagosmak is de A zodanig verfijnd dat de auto nu een veilig rijgedrag heeft, dankzij de standaarduitrusting met ABS, ASR (antidoorspinsysteem van de aandrijfwielen), ESP (elektronisch gestuurd stabiliteitsprogramma) en BAS (systeem dat de ABS-remdruk aanhoudt zelfs wanneer een paniekerige bestuurder de druk op het rempedaal verminde...

Qua wegligging is de Mercedes A geen dubbeltje op zijn kant. Integendeel, na de imagosmak is de A zodanig verfijnd dat de auto nu een veilig rijgedrag heeft, dankzij de standaarduitrusting met ABS, ASR (antidoorspinsysteem van de aandrijfwielen), ESP (elektronisch gestuurd stabiliteitsprogramma) en BAS (systeem dat de ABS-remdruk aanhoudt zelfs wanneer een paniekerige bestuurder de druk op het rempedaal vermindert wegens de ABS-trillingen van dit pedaal). De Mercedes A 190, de nieuwe topversie in het A-gamma die volgende maand in België beschikbaar is, is een compacte auto met een soepel rijgedrag in de stad. Hij heeft genoeg aan een kleine parkeerplaats, maar zet performante prestaties neer op de snelweg. Dat het interieur in een mum van tijd, naargelang van de 'vervoerbehoeften', van één- tot twee-, drie- of vierzitter kan worden omgebouwd, is mooi meegenomen. De A 190 kan achteraan ( in optie) worden uitgerust met twee individuele zetels (vanaf september). De A 190 is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus, Elégance en Avantgarde. De grote nieuwigheid in de A 190 is de nieuwe motor (zie technische fiche) die van deze versie een dynamische reis- en vrijetijdsauto maakt. Door het uithalen van de zetels kunnen ski's, surfplanken en zelfs twee fietsen in de tweezit A worden vervoerd. Als standaarduitrusting krijgt de A 190 lichtmetalen 16-duimsvelgen, brede banden en nieuwe, verfijnde remmen. Zoals de andere 'klassegenoten' heeft de A 190 alle nodige veiligheidsitems aan boord.De twee versies worden aangeboden met lederen sierstukken op het dashboard en de middenconsole, als extraatje bij de lederen bekleding van de knop en de balg van de versnellingspook. Een andere praktische nieuwigheid is de centrale armsteun (vooraan; standaard) bij de Elégance-uitvoering. Onder het deksel van de armsteun zit een opbergvak waarin bijvoorbeeld een GSM veilig kan worden opgeborgen. Via een nieuwe reeks opties - het blijft een Mercedes - kan de A 190 worden uitgerust met een groot elektrisch open dak, een gebruiksvriendelijk GPS-navigatiesysteem, een knappe audio-installatie en de Speedtronic cruise control uit deS-Klasse.PATRICK OP DE BEECK