‘Mensen zoeken te veel buiten zichzelf’

‘Never waste a good crisis’, ook in je persoonlijke leven. Dat ondervond Tim Vanmarcke. Hij putte er de inzichten uit die hem tot een ondernemer maakten. Nu helpt hij anderen hetzelfde te doen.

De klanten die bij coach Tim Vanmarcke komen zijn zaakvoerders van eenmanszaken, kmo’s of grote ondernemingen, van wie hun zaak te vereenzelvigen valt met de oprichter. Vaak klagen ze dat ze verzuipen in het werk, maar hebben ze niet door dat ze krampachtig de controle in handen houden. Hun medewerkers krijgen de ruimte niet om de werklast van de baas te verlichten. Vanmarcke wil hen met Time To Switch even doen stilstaan om aan introspectie te doen. “In principe heb je daar geen coach voor nodig. Het komt erop aan even de tijd te nemen voor een helikoptervisie, maar de meesten doen dat niet uit zichzelf.”

Tim Vanmarcke past provocatief coachen toe. Hij vertrekt vanuit een houding van empathie en herkenning, maar stelt de woorden van de zaakvoerder voortdurend ter discussie, waardoor die sneller nieuwe opties ziet. “Daarvoor moet je de crisis die de aanleiding was voor de introspectie, al hebben verwerkt. Iemand die niet klaar is voor dit soort coaching, verwijs ik door naar een psycholoog of een traditionele coach.”

De crisis blijft de motor tot verandering. Dat ondervond Tim Vanmarcke aan den lijve. Op het moment dat de licentiaat lichamelijke opvoeding in 2012 zijn baan als leraar in de lerarenopleiding opgaf om zijn eenmanszaak als coach te beginnen, kreeg hij een scheiding te verwerken. “Op het moment dat je vastloopt, sta je voor veel meer dingen open”, zegt Vanmarcke. “Als alles vlot loopt, heb je geen reden om een andere richting in te slaan. Die openheid is de kern: openstaan voor nieuwe ervaringen en richtingen door een onderzoekende houding aan te nemen.”

De weg naar binnen

Vanmarcke gooide zijn tv buiten, stopte met kranten te lezen en plooide zich een goed half jaar op zichzelf terug. Dat is de eerste stap als je wil achterhalen wat je echt wil doen op professioneel en persoonlijk vlak, zegt Vanmarcke de ondernemers die hij begeleidt. “In spiritueel leiderschap is de eerste weg die je moet kiezen de weg naar binnen. Mensen zoeken te veel buiten zichzelf: ze hechten veel belang aan een mooie auto, een huis met tuin of vluchten in alcohol of chocolade. Ik ging op zoek naar mezelf, naar welke mensen er bij mij passen en wat mijn talenten zijn.”

De ondernemer deed marktonderzoek om te kijken hoe zijn coachingbedrijf zich kon onderscheiden op de markt, schoolde zijn kennis over verkoop en marketing bij en leerde hoe een ondernemer goed moet focussen, in plaats van initiatieven in alle richtingen te ontwikkelen. “Ik wist bijvoorbeeld meteen dat ik geen onlinecoaching wou doen, zoals in de VS populair is. Bij mij gaat het ook niet om loopbaancoaching of carrièreadvies. Het gaat over de totale mens achter de ondernemer. Ik werk op een resultaatgerichte manier in de diepte en in de breedte.”

Met diepgang bedoelt Vanmarcke dat hij eerst kijkt naar wat de visie en de missie van een persoon is. Als dat goed zit en je weet wie je echt bent, dan zal dat ervoor zorgen dat de dingen aan de oppervlakte ook beginnen te kloppen. Hij vertelt het verhaal van een klant die architect was. “Hij werkte hard, maar had geen energie meer. Hij vond dat zijn klanten vervelend deden. Toen bleek dat hij eigenlijk op zoek was naar klanten die meedachten met wat hij voorstelde, in plaats van te onderhandelen over dingen als het zwembad dertig centimeter groter maken of niet. Nu doet hij alleen nog ecologische en duurzame projecten, omdat zowel die projecten als het soort klanten dat ernaar vraagt beter bij hem passen. Door te vertrekken vanuit je eigen visie, zal je makkelijker neen zeggen tegen wat je niet wil. Dat leidt ertoe dat je minder snel uitgeblust raakt.”

Controle

De West-Vlaming ziet drie grote groepen onder zijn klanten: de denkers, de doeners en de veranderingsschuwe ondernemers. Een denker heeft zijn visie uitgeklaard en doet veel aan introspectie, maar maakt niets klaar. Hij wil de controle behouden. Je moet hem in actie doen schieten. Hij moet meer naar zijn gevoel luisteren. Doeners luisteren te weinig naar hun lichaam en gaan fysiek en emotioneel over hun grenzen. Daardoor delven ze diep in hun energievoorraad. Zo’n doener moet meer naar zijn lichaam luisteren. Veranderingsschuwe ondernemers zweren bij meer van hetzelfde, want als het altijd al zo heeft gewerkt, waarom zouden ze het dan veranderen? Ze merken niet dat de wereld rondom hen wijzigt en dat ze hun zaak daaraan moeten aanpassen. Ze moeten meer openheid tonen voor wat op hen afkomt vanuit de buitenwereld.

Volgens Vanmarcke hebben we meer behoefte aan innerlijk leiderschap omdat er nu veel meer informatie op ons afkomt dan vroeger en we via e-mail en smartphone ook altijd beschikbaar zijn. Innerlijk leiderschap betekent de leiding nemen over je eigen acties, leren neen te zeggen en tien jaar vooruit durven te denken over wat je klant in de maatschappij van morgen nodig zal hebben. Volgens Van Marcke zullen de bedrijven die respect hebben voor zichzelf, voor hun mensen — leveranciers, medewerkers en klanten — en voor de natuur succes hebben. Aan het hoofd ervan staat een bedrijfsleider die fysiek, emotioneel en mentaal in balans is, waar de werknemers met plezier komen werken en ambassadeurs zijn van hun onderneming.

Benny Debruyne, fotografie Thomas Sweertvaegher

Innerlijk leiderschap betekent de leiding nemen over je eigen acties, leren neen te zeggen en tien jaar vooruit durven te denken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content