Misschien heeft u de voorbije maanden voor een keer niet gezapt, toen de reclame in prime time op het televisiescherm verscheen. Tussen spotjes voor frisdranken en maandverbanden, dook plots een dertig seconden durende voorstelling op van het Antwerpse bedrijf nv Constructiewerk Mervers. Eigenlijk was het reclame voor de Generale Bank, die wilde beklemtonen hoe een bank meegroeit met een kmo. "Gratis promotie voor ons...

Misschien heeft u de voorbije maanden voor een keer niet gezapt, toen de reclame in prime time op het televisiescherm verscheen. Tussen spotjes voor frisdranken en maandverbanden, dook plots een dertig seconden durende voorstelling op van het Antwerpse bedrijf nv Constructiewerk Mervers. Eigenlijk was het reclame voor de Generale Bank, die wilde beklemtonen hoe een bank meegroeit met een kmo. "Gratis promotie voor ons," wrijft gedelegeerd bestuurder Bruno Segers zich nog steeds in de handen. "Nieuwe, directe verkoop heeft het ons niet opgeleverd. Maar wel goede reacties van klanten." Voor de groei van zijn bedrijf moet Bruno Segers overigens niet op een tv-spot wachten. In 1994 nam hij het in 1945 opgerichte bedrijf over. De omzet van Constructiewerk Mervers schommelde toen rond de 40 miljoen. 1998 zal echter op 200 miljoen afklokken, het in juni overgenomen dochterbedrijf nv Mervers CNC meegerekend. "Constructiewerk Mervers is marktleider in de Benelux met industriële vloeistofmengtoestellen," duidt Bruno Segers de activiteit. "We hebben mengers op maat voor onder meer de farmacie, waterzuivering, verffabrikanten, de (petro)chemie. Wij zitten met onze mengers letterlijk in het hart van de productie bij de meeste bedrijven. De selectie van het roerwerk is kritisch, want het mengsel bepaalt de uiteindelijke kwaliteit van het product." Naast productie op maat met de eigen merknaam Mervers, verdeelt het bedrijf ook gestandaardiseerde mengers voor vloeistoffen van Lightnin. Constructiewerk Mervers verkoopt de producten van deze Amerikaanse wereldwijde marktleider in de Benelux. "Voor mijn overname in 1994 waren we concurrenten, vandaag werken we in perfecte synergie. Dit is een strategische beslissing, want er is onder meer kruisbestuiving op het vlak van de technologie. Bovendien blijft er ruimte genoeg voor onze eigen productie, die steeds maatwerk is." Een andere strategische beslissing was de overname van de Antwerpse bvba Verswijvel. Het bedrijf werd omgedoopt in Mervers CNC. "Constructiewerk Mervers heeft door de sterke groei een tekort aan productiecapaciteit. We wilden investeren, voornamelijk in CNC-machines. We kunnen strategisch sneller groeien door de overname." En toch blijft er nijpend plaatsgebrek in het atelier, in de schaduw van het Sportpaleis. Mervers zoekt elders ruimte, maar toch liefst in het Antwerpse havengebied.