Verkiezingsveteraan van 28 jaar

Op zijn 28ste is Teddy Goff al een veteraan van twee Amerikaanse presidentsverkiezingen. Als directeur van de digitalemarketingcampagne tijdens de herverkiezingscampagne van Barack Obama in 2012, haalde het 200-koppige team van Goff indrukwekkende resultaten. Goff was in België te gast als spreker op de UBA Trends Day van de Unie van Belgische Adverteerders. Hij minimaliseert zijn bijdrage, maar zijn reputatie is gemaakt.
...

Op zijn 28ste is Teddy Goff al een veteraan van twee Amerikaanse presidentsverkiezingen. Als directeur van de digitalemarketingcampagne tijdens de herverkiezingscampagne van Barack Obama in 2012, haalde het 200-koppige team van Goff indrukwekkende resultaten. Goff was in België te gast als spreker op de UBA Trends Day van de Unie van Belgische Adverteerders. Hij minimaliseert zijn bijdrage, maar zijn reputatie is gemaakt. Samen met enkele vennoten zette Teddy Goff een adviesbureau op om zijn inzichten in de werking van digitale marketing te vertalen naar campagnes voor overheden en bedrijven. De naam van het bureau, Precision Strategies, verklapt het handelsmerk: op een heel precieze manier de conversatie aangaan met de kiezer. Een 20-jarige vrouw uit Florida die wortels heeft in Mexico, kreeg andere informatie dan een zwarte 60-jarige man uit Chicago. Dat klinkt als klassieke doelgroepenmarketing, maar wat Goff deed, was veel fijnmaziger. "Vroeger dachten marketeers in termen van demografische doelgroepen zoals 35- tot 45-jarige mannen. Dankzij het internet kunnen we het op een andere manier aanpakken. De 65-jarige man die we aanspreken, heeft misschien heel andere voorkeuren dan de gemiddelde 65-jarige man. Misschien liggen zijn interesses dichter bij die van een 35-jarige vrouw. Via het internet is communicatie op het niveau van het individu mogelijk, en die trend zal zich volgens mij uitbreiden naar alle marketingkanalen, ook televisie bijvoorbeeld." De technologie verandert zo snel dat een campagne er nu al anders zou uitzien dan in 2012. "Ten eerste zie je dat de mensen afstand nemen van de zeer publieke kanten van sociale netwerken. Facebook en Twitter zijn nog altijd relevant, maar je merkt dat de gebruikers via hun smartphones gewoon met hun vrienden willen praten. Daarnaast vallen de acquisities van Facebook op (zoals WhatsApp en Instagram, nvdr). Daarmee gokt Facebook erop dat het internet in de toekomst niet monolithisch zal zijn. Het internet is veeleer een gefragmenteerde plaats, waar het moeilijk is een monopolie te hebben. Misschien kiest een bedrijf daarom beter voor een portfolio met verschillende merken." Kunnen zaken die werken in de Verenigde Staten zomaar worden overgezet op de Belgische verkiezingscampagne? "Elk land en zelfs elke campagne is anders", zegt Goff. "Maar veel lessen gelden overal. Overal ter wereld zie je het vertrouwen in de instellingen en de media dalen, terwijl digitale marketing meer vertrouwen inboezemt." Mensen reageren nu eenmaal sneller als een vriend hun vraagt zich te registeren om te stemmen, dan wanneer ze daartoe worden opgeroepen door een campagnevideo op televisie. BENNY DEBRUYNE