"Periodes met veel wijzigingen brengen extra druk met zich," zegt Peter Matton (38). "Het is dan niet altijd makkelijk om de neuzen in dezelfde richting te krijgen." In dezelfde periode kreeg pneumatiekspecialist IMI Norgren met Peter Wallace een nieuwe chief executive officer en met Stephan Mey een nieuwe president voor Europa. "Tegelijk ging een aantal country managing directors, waaronder ikzelf, aan de slag," vertelt Matton. "Die nieuwe functie sloot eigenlijk vrij goed aan bij mijn vorige baan binnen ABB als general ...

"Periodes met veel wijzigingen brengen extra druk met zich," zegt Peter Matton (38). "Het is dan niet altijd makkelijk om de neuzen in dezelfde richting te krijgen." In dezelfde periode kreeg pneumatiekspecialist IMI Norgren met Peter Wallace een nieuwe chief executive officer en met Stephan Mey een nieuwe president voor Europa. "Tegelijk ging een aantal country managing directors, waaronder ikzelf, aan de slag," vertelt Matton. "Die nieuwe functie sloot eigenlijk vrij goed aan bij mijn vorige baan binnen ABB als general manager voor de Benelux. Het verschil in schaalgrootte even niet meegerekend." Wat hem ook opvalt, is het sterke verschil in de manier van communiceren met het Europese management: "veel opener, maar ook intensiever". Toch kon hij zich naar eigen zeggen vrij snel inwerken in de nieuwe omgeving. En dat was geen overdreven luxe. "De combinatie van de economische recessie in 2003 en het vernieuwde management leidde tot versnelde veranderingen op zowel internationaal als lokaal vlak." Ook de markt zelf kent zo zijn besognes. "De emigratie van de productie van onze Belgische klanten naar de lagelonenlanden ondergaan we al volop. Een bekend voorbeeld is Ford, dat zijn Transit-model nu in Turkije produceert." Om competitief te blijven, moeten straks andere spelers in dezelfde marktniche volgen, voorspelt Matton. Het opvallendste wapenfeit bij IMI Norgren zelf is de centralisatie van de logistieke en productiecentra naar de hoofdvestigingen in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Daarnaast werd de strategie verlegd naar een meer klantgerichte aanpak. En-gineering advantage is de nieuwe bedrijfsslogan die als getuige van die aanpak moet fungeren. De open communicatie met het lokale management, de transparantie van tussentijdse resultaten en regelmatiger afdelingsvergaderingen - de drie beleidsprioriteiten van Matton bij zijn aantreden - hebben hun bijdrage geleverd. Voorts waren er enkele succesvolle lanceringen van nieuwe producten, plus de realisatie van belangrijke projecten in de glas- en staalnijverheid. "Persoonlijk kijk ik wel met enige voldoening terug op mijn eerste jaar bij Norgren," blikt Matton terug. "Hoewel ik besef dat er nog een hele weg af te leggen is. De eerstkomende geplande onderwerpen zijn het starten met een nieuw CRM-systeem en het publiceren van key performance indicators, zeg maar de maatstaven voor het succes per afdeling. En ten slotte gaan we het verkoopproces aanpassen volgens het type business."Op privé-gebied had de carrièrewending van Matton ook zo zijn invloed. De zakenreizen beperken zich nu tot West-Europa en duren meestal slechts enkele dagen. Een verandering die ook zijn echtgenote en dochtertje weten te appreciëren. Om de stress van het werk van zich af te schudden, kan Matton niet meer verder werken aan zijn woning, want die is intussen af. "De activiteiten verschuiven nu naar het aanleggen van de tuin. Dat zou rustgevend zijn, wordt gezegd."Lieven DesmetOm de stress van het werk van zich af te schudden, kan Matton niet meer verder werken aan zijn woning, want die is intussen af.