Met bijna honderd jaar op de teller heeft het Roeselaarse Soubry fraaie vooruitzichten. De omzet van het familiebedrijf van de derde generatie nestelt zich in de buurt van 120 miljoen euro. Ondanks een lichte dip in 2014, kan Soubry bouwen op meer winst, meer cashflow en meer werknemers dan de voorgaande jaren. Volgens gedelegeerd bestuurder Michel Soubry, de kleinzoon van de stichter, bevestigde 2015 de positieve evolutie: "2015 was zelfs nog iets beter dan 2014. "
...

Met bijna honderd jaar op de teller heeft het Roeselaarse Soubry fraaie vooruitzichten. De omzet van het familiebedrijf van de derde generatie nestelt zich in de buurt van 120 miljoen euro. Ondanks een lichte dip in 2014, kan Soubry bouwen op meer winst, meer cashflow en meer werknemers dan de voorgaande jaren. Volgens gedelegeerd bestuurder Michel Soubry, de kleinzoon van de stichter, bevestigde 2015 de positieve evolutie: "2015 was zelfs nog iets beter dan 2014. " Michel Soubry bestuurt het bedrijf samen met zijn broer en algemeen directeur Matthieu. Onder hun impuls investeerde Soubry in de periode 2011-2013 sterk in zowel de productie als het commerciële apparaat. "We zijn niet enkel actief als producent van Soubry, maar ook in private labels en op de industriële markt", legt Michel Soubry uit. "We hebben een grondige oefening gemaakt over de specifieke behoeften van de markt, het land en de individuele consument. Dat heeft geleid tot ontwikkelingen waarmee Soubry zich kan onderscheiden." "Zo'n oefening hangt nauw samen met de volatiliteit van onze grondstoffenmarkt", zegt Soubry. Die volatiliteit zorgde in 2014 voor een terugval in de omzet, van 121 miljoen naar 112 miljoen euro, maar de volumes stegen. "Onze oefening heeft dus vruchten afgeworpen, samen met initiatieven zoals het vergroten van de leveringsservice waardoor klanten minder voorraad moeten inslaan. Het vertrouwen bij de klanten is gestegen, ze verlengen hun contracten jaar na jaar en we verliezen evenmin klanten." Soubry investeerde van 2011 tot 2013 ook in nieuwe productie- en verpakkingslijnen. Het Roeselaarse bedrijf had 26 miljoen veil voor de uitbreiding en dat verklaart de mindere cijfers in die periode. In ruil groeide de productiecapaciteit met 50 procent. Soubry kan 120.000 ton pasta per jaar aan, al is de capaciteit vandaag nog niet volledig bezet. Tegen het eeuwfeest zal dat wel het geval zijn. "Onze klanten groeien en de contracten ook", legt Michel Soubry uit. "Als je wil blijven meespelen in retail en industriële afname, dan moet je voldoende schaalgrootte creëren. Daarom investeerden we in snellere, meer flexibele en meer geautomatiseerde verpakking." Tot slot wijst Michel Soubry op de investeringen op personeelsniveau. "Dat gebeurde zowel bij het management als bij onze operatoren. We wilden de juiste competenties en attitude binnenhalen. Operatoren krijgen een opleidingstraject van drie tot zes maanden voorgeschoteld. Daarvoor moet je zeker zijn dat je in de juiste mensen investeert." Soubry besteedde, naast de opleidingen, ook meer aandacht aan een gestandaardiseerde manier van werken en aan analyses van wat goed en fout loopt. Hij benadrukt dat de investeringen in automatisering geen verlies van arbeidskrachten meebrengen. "Ondanks de automatisering is het aantal medewerkers gegroeid (tot meer dan 400, nvdr). We gaven onder meer interim-werknemers een vast contract. De groei bevindt zich zowel bij het management als bij de operatoren. We maken ook meer verschillende producten. In de droge deegwaren ontstonden nieuwe subgroepen. Ook dat leidt tot meer werkgelegenheid." Wouter Temmerman"Als je wil blijven meespelen in retail en industriële afname, dan moet je voldoende schaalgrootte creëren"