Economische analisten zijn het erover eens: er zijn nog altijd te veel automerken. Er is nochtans al heel wat samenwerking. De Franse PSA-groep van Peugeot en Citroën nam onlangs Opel over, ooit een merk van General Motors. Maar de constructeur die de samenwerking tussen merken tot op het meest intensieve niveau heeft getild, is zonder twijfel de Volkswagen-groep. In de portefeuille van het Duitse merk zitten naast Volkswagen ook Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bugatti, Bentley en Lamborghini. Die al...

Economische analisten zijn het erover eens: er zijn nog altijd te veel automerken. Er is nochtans al heel wat samenwerking. De Franse PSA-groep van Peugeot en Citroën nam onlangs Opel over, ooit een merk van General Motors. Maar de constructeur die de samenwerking tussen merken tot op het meest intensieve niveau heeft getild, is zonder twijfel de Volkswagen-groep. In de portefeuille van het Duitse merk zitten naast Volkswagen ook Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bugatti, Bentley en Lamborghini. Die allemaal eigendom zijn van VW. Vooral de minder exclusieve merken putten gretig uit een gemeenschappelijke organenbank. Hoewel ieder merk een duidelijke profilering meekrijgt, is het dan ook onvermijdelijk dat ze almaar meer op elkaar lijken. En zelden ondervonden we dat zo uitdrukkelijk als tijdens onze testrit met de Karoq van Skoda, ondertussen al meer dan vijfentwintig jaar eigendom van VW. Noem het de bevestiging van een indruk die we eerder al hadden achter het stuur van de Seat Ateca: zet een blinddoek op en je denkt dat je met een Volkswagen rijdt. Niet alleen in rijsensatie is de Karoq meer dan ooit van VW-niveau, ook in afwerking. Dit is het beste wat Skoda tot nu toe in elkaar heeft geschroefd. De beste waardemeter voor afwerking en materialen zijn de parasietgeluiden. Die zijn helemaal afwezig, zelfs tijdens een rit op heftige kasseien. De plastic in het interieur van de Karoq is vooral in de instapversies uiteraard nog hard, maar van een veel betere kwaliteit dan vroeger. Kortom: meer dan ooit 'Volkswagen'. Niet alleen met de profilering (Seat is jeugdig en hip, Skoda is waar voor geld, Audi is premium) kunnen de merken in de groep nog diversifiëren. Ook met de afstelling van de auto. Hoewel hij dezelfde organen heeft, voelt de Karoq anders dan de Ateca van Seat, zijn genetische broer: comfortabeler op slechte wegen. En per definitie dus ook minder dynamisch als je wat vlotter rijdt. De Karoq kost met de instapmotor (1.0 Tsi van 115 pk) 25.850 euro. Dat is maar liefst 4860 euro meer dan de instapprijs voor de Seat Ateca met dezelfde motor. Maar nog altijd 1850 euro minder dan de goedkoopste Tiguan, het vergelijkbare model van Volkswagen, dat dan wel weer met een zwaardere motor is uitgerust (1.4 Tsi).