Belgomilk investeerde 22,5 miljoen euro in 2014. Het dochterbedrijf van Milcobel, de grootste zuivelverwerker van het land, surfte mee op de wereldwijde groeiende vraag naar melk. In 2013 kregen de 2800 melkveehouders-coöperanten de hoogste prijs ooit voor hun melk: 38,6 euro voor 100 liter. "Maar dat zal zo niet blijven duren", waarschuwde de CEO Eddy De Mûelenaere al tijdens de jaarvergadering in juni 2014.
...

Belgomilk investeerde 22,5 miljoen euro in 2014. Het dochterbedrijf van Milcobel, de grootste zuivelverwerker van het land, surfte mee op de wereldwijde groeiende vraag naar melk. In 2013 kregen de 2800 melkveehouders-coöperanten de hoogste prijs ooit voor hun melk: 38,6 euro voor 100 liter. "Maar dat zal zo niet blijven duren", waarschuwde de CEO Eddy De Mûelenaere al tijdens de jaarvergadering in juni 2014. De prijzen waren op dat moment al bezig aan een duikvlucht. En die blijft maar aanhouden. "Vandaag krijgen de melkveehouders 26,05 euro voor 100 liter melk", zucht woordvoerder Eddy Leloup. Voor die aanhoudende daling zijn er drie essentiële factoren. De vraag naar melk vanuit China verminderde stevig na een explosieve groei voordien. Van 2008 tot 2014 steeg de Chinese vraag naar vollemelkpoeder van 46.000 ton naar 670.000 ton. De tweede oorzaak is de Russische boycot van Europese landbouwproducten die het land in 2014 aankondigde. Maar de melkboeren moeten ook in eigen boezem kijken. Sinds 1 april vorig jaar is het quotatijdperk voorbij. Gedaan dus met productiebelemmeringen in de Europese Unie. De melkproductie in België steeg de voorbije dertig jaar nog nooit zo fel als sinds 2013. Voor de langere termijn wordt een aanhoudende wereldwijde groeiende vraag naar melkproducten verwacht. Belgomilk en Milcobel willen daarin meespelen. Meer nog: ondanks de lage melkprijs houdt het bedrijf het hoge investeringsritme aan. In 2015 investeerde Milcobel 60 miljoen euro, beduidend meer dan de 38 miljoen euro in 2014. Vooral een nieuwe toren voor de productie van melkpoeder in het Oost-Vlaamse Kallo slorpt die investeringen op. De kernmarkten voor melkpoeder van de onderneming zijn het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Maar door de dalende vraag vanuit China is ook de prijs voor melkpoeder voor die contreien gedaald. En toch houdt Milcobel de moed erin. Met bijna 1,2 miljard liter aangevoerde melk bij de melkveehouders-coöperanten was het bedrijf al goed voor een derde van de Belgische melkverwerking. Sinds begin februari zijn daar nog eens 309 melkveehouders van de concurrent FrieslandCampina bijgekomen. De in hoofdzaak Nederlandse zuivelverwerker kreunt onder een overaanbod aan melk, en stoot daarom melkveehouders in België af. Dat betekent nog eens 125 miljoen liter melk per jaar voor Milcobel. "We kunnen die extra melk verwerken", weet Eddy Leloup. "Vooral in onze nieuwe toren voor melkpoeder. Bovendien betekent de extra melkaanvoer een optimale bezetting van onze installaties, wat de vaste kosten ten goede komt." Milcobel heeft liefst acht fabrieken en bijna 2000 medewerkers, en investeert almaar meer in producten met toegevoegde waarde. De gewone melk, met zijn zeer geringe winstmarges, betekent nog slechts 6 procent van de geconsolideerde omzet (ruim 1 miljard euro in 2014). Milcobel mikt op melkpoeder, mozzarella- en andere consumentenkazen, en roomijs. Nu nog wachten tot die melkmarkt weer aantrekt. Wolfgang Riepl"De extra melkaanvoer betekent een optimale bezetting van onze installaties, wat de vaste kosten ten goede komt"