In het Suzuki-gamma heeft de GSX600F al tien jaar een vaste plaats. De motorfiets is in die periode nauwelijks veranderd: alleen de kleurstelling werd wat moderner. Voor het modeljaar 1998 ging Suzuki evenwel verder dan een nieuw likje verf. De visueel grootste verandering is de tank-zit-stroomlijncombinatie. De stroomlijn - nu uitgevoerd met een dubbele koplamp - is boller geworden en geeft de indruk met de onderzijde om het voorwiel heen te zitten. ...

In het Suzuki-gamma heeft de GSX600F al tien jaar een vaste plaats. De motorfiets is in die periode nauwelijks veranderd: alleen de kleurstelling werd wat moderner. Voor het modeljaar 1998 ging Suzuki evenwel verder dan een nieuw likje verf. De visueel grootste verandering is de tank-zit-stroomlijncombinatie. De stroomlijn - nu uitgevoerd met een dubbele koplamp - is boller geworden en geeft de indruk met de onderzijde om het voorwiel heen te zitten. Voorts is de stroomlijnomhulling breder geworden. Die wijzigingen moeten ertoe leiden dat de rijder beter uit de wind wordt gehouden. Het zadel werd breder en dikker gemaakt, wat het rijcomfort moet verhogen. Ook motorisch werd de GSXF onder handen genomen. Dat resulteerde voor één keer niet in meer, maar in minder vermogen. Zes pk zijn er na de facelift verdwenen: vorig jaar stond die nog te boek voor 86 pk, nu voor 80 pk.De GSX600F is een redelijk alternatief tussen de Bandit (57 pk aan vermogen) en de GSX-R600 (een racer met een vermogen van 109 pk). De zitpositie is goed, ietwat sportief maar niet extreem. De stuurhelften zijn op de kroonplaat gemonteerd. Dat voorkomt een te ver voorovergebogen positie, zodat polsen en handpalmen bij lagere snelheden worden ontzien. Minpuntje is dat de stroomlijn niet alle winddruk wegneemt. Op de snelweg geeft de Suzuki bij 7000 toeren 150 kilometer aan en tuft met dat toerental rustig door. Het vermogen komt pas goed los boven de 7000 toeren. De trekkracht is goed. Inzake weglegging ondervonden we geen noemenswaardige problemen, al is de vering wel aan de harde kant. Remmen gaat ook uitstekend. Toch hadden we één technisch probleem: na de eerste rit wilde de motor maar met moeite starten. Nazicht leerde dat de luchtfilter vol benzine was geraakt. De benzinekraan moet op de pri-positie gestaan hebben. Die is er om na een lange tijd van stilstaan of wanneer de tank volledig is leeg gereden snel veel benzine in de vergassers te krijgen. In normale omstandigheden hoeft die pri-positie niet gebruikt te worden. Na montage van een nieuwe luchtfilter reed de Suzuki als een zonnetje. Suzuki heeft naast de 600 ook een GSX750F. De vormgeving is identiek. Maar het blok heeft iets meer pit (13 pk méér dan de 600) en haalt een hogere topsnelheid (230 km/u voor de 750 tegenover 210 km/u voor de 600). Daarvoor moet dan wel extra worden betaald: de 600 kost 275.900 frank, terwijl u voor de 750 zo'n 290.900 frank moet neertellen.AD VAN POPPEL