Wie

Edwin Dedoncker (44)
...

Edwin Dedoncker (44) Directeur-generaal van de brouwer Saint-Feuillein Dedoncker werkte jarenlang in de sector van de consumptiegoederen en de voedingsproducten, onder meer bij Unilever, Douwe Egberts en Sara Lee. Hij was ook acht jaar algemeen directeur van de brouwerij en kaasmakerij van Chimay. De brouwerij van speciaalbieren Saint-Feuillien in het Henegouwse Le Roeulx groeit sterk. Vorig jaar werd er voor het eest meer dan 50.000 hectoliter bier gebrouwen. De omzet groeide naar 12,9 miljoen euro (+16,5%). De productiesite moet uitbreiden, om de stijgende vraag aan te kunnen. De bottelarij is al elders gevestigd. Maar de groei is zo fors dat ook de brouwerij op zoek moet naar een nieuwe vestiging. Het management heeft een nieuw terrein op het oog, om een nieuwe site te bouwen. Dat project moet Dedoncker begeleiden: "Het is de bedoeling op termijn meer dan 130.000 hectoliter bier te brouwen. We hebben een masterplan klaar om 20 miljoen euro te investeren. Tussen 2000 en 2019 is al 18 miljoen euro geïnvesteerd." Die investeringen hadden toen vooral tot doel nieuwe producten te lanceren, zoals Grand Cru in 2011. De middelen zullen nu gaan naar de aankoop van een nieuw terrein, de bouw van een nieuwe brouwerij met een bottelarij en een zuiveringsstation. Dedoncker: "We willen de kwaliteit van onze producten verbeteren, de groei garanderen en de ecologische voetafdruk beperken." De investering betekent ook meer aanwervingen: momenteel zijn bij Saint-Feuillien 27 voltijdsen aan de slag en de komende twee jaar komen er acht medewerkers bij. Tegen het einde van dit decennium worden nog eens 20 mensen aangeworven. 53 procent van de productie blijft in eigen land. De rest gaat grotendeels naar Frankrijk en Nederland. Fietsen.