Meegroeien met de klant

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Geweldig zijn in een niche en daarmee de wereld in trekken. Het levert TVH Parts een tiende plaats op voor toegevoegde waarde in West-Vlaanderen.

TVH Parts produceert geen heftrucks in Waregem, maar doet wel zowat alle andere dingen met heftrucks, hoogwerkers en bedrijfsinterne voertuigen. Dat betekent verkoop, verhuur en herstelling van die voertuigen. Je kan er ook onderdelen, toebehoren en accessoires kopen. TVH Parts geeft opleidingen voor het gebruik van de voertuigen. De onderneming wil zich onderscheiden in die niche, en wil klanten over de volledige lijn van het gebruikstraject van de producten bedienen.

Dat betekent dat het bedrijf meegroeit met de klanten, en internationaal gaat. TVH Parts heeft wereldwijd filialen, tot in Australië, Brazilië, China, India, Maleisië, Rusland en de Verenigde Staten.

Moeilijk kan ook

In 1987 deed TVH Parts zijn eerste internationale stapjes. Dominiek Valcke, de directeur van de onderneming, schetste in maart 2011 in Trends de groei van dat overnameparcours. TVH Parts had toen net de titel van Super Gazellen Ambassadeur in de wacht gesleept, als snelste groeier gedurende tien jaar in West-Vlaanderen. De eerste overnames gebeurden in de buurlanden, van “gemakkelijke en gezonde bedrijven”. TVH Parts stak veel tijd en energie in het doorgronden van de lokale culturen en gewoontes. Met die expertise vergaarde de onderneming een draaiboek voor moeilijkere overnames van minder gezonde bedrijven. “We zitten nu over de helft”, liet Dominiek Valcke toen verstaan. “Als we nog willen groeien moeten we naar de moeilijkere landen, zoals India.” Dat is vandaag gebeurd. Zowel India als Rusland kregen de jongste jaren een filiaal van TVH Parts.

Het bedrijf uit Waregem toont bovendien dat het gezond kan groeien. De onderneming heeft geen bankschulden, maar keert evenmin dividenden uit. Bovendien bedroeg de toegevoegde waarde — het verschil tussen de bedrijfsopbrengsten en de kostprijs van door derden geleverde goederen en prestaties — 115,2 miljoen euro in de balans van het boekjaar 2011-2012. Dat levert een marge op de omzet op van 35 procent.

Houdt de groei aan? Het parcours van TVH Parts bevestigt dat alvast. In 2009 zorgde de recessie voor een eerste omzetknik in decennia, van 15 procent. Maar sinds dat jaar snelde de omzet alweer met de helft vooruit, tot 332,3 miljoen euro in het laatste boekjaar.

Alleen jammer dat de familiale aandeelhouders — de families Thermote, Vanhalst en De Meester — zich zeer afzijdig houden van media. “Ze zijn heel benaderbaar voor het personeel en de klanten, maar niet voor de media”, liet Dominiek Valcke verstaan. “We zijn West-Vlaams, hardwerkend, ambitieus en bescheiden met een wijde blik op de wereld.”

WOLFGANG RIEPL

TVH Parts is gezond en heeft geen bankschulden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content