3 VRAGEN AAN CHRIS VAN DOORSLAER

Hoe gaat het met Cartamundi?

"Eerder dit jaar hebben we de grootste acquisitie in onze geschiedenis gedaan. We hebben twee fabrieken overgenomen van het Amerikaanse Hasbro. Daardoor zijn we wereldmarktleider geworden in de productie van bordspellen en kregen we er 500 mensen bij. We hebben nu ruim 2100 medewerkers. De omzet stijgt dit jaar met een kwart, en volgend jaar met een derde tot 340 miljoen euro. Dat betekent alles samen een omzetverdubbeling in amper drie jaar. Nu is een stukje consolidatie wel gepast, al zal externe groei altijd op het programma blijven staan."

Hoe belangrijk zijn de Verenigde Staten nu voor Cartamundi?

"Een paar jaar geleden haalden we voor het eerst meer omzet buiten dan in Europa. Dit jaar halen we voor het eerst meer omzet in Noord-Amerika dan in Europa. Op onze recente budgetmeeting heb ik een wereldkaart getoond met in het midden niet Europa maar Amerika. Dat is hoe de wereld er bij Cartamundi uitziet. Voor het eerst is onze fabriek in Dallas in omzet groter dan die hier in Turnhout. Maar het beslissingscentrum blijft hier."

Waar wil Cartamundi nog naartoe?

"We hebben al fabrieken in Japan, India, Brazilië, Noord-Amerika en op zes plaatsen in Europa, waar een zekere consolidatie nodig is. Maar de grote blinde vlek is China. Daar heb ik nog altijd niet de goede partner gevonden waarmee het klikt. De komende vijf jaar staat China zeker op ons programma. Al is India misschien minstens zo belangrijk voor ons als producent van educatieve kaarten, omdat er veel meer kinderen zijn dan in China."

Vandaar de keuze.

Chris Van Doorslaer heeft Cartamundi de voorbije achttien jaar uitgebouwd tot de wereldmarktleider in spelkaarten, en sinds kort ook in bordspellen. Onder zijn leiding zet het familiebedrijf de toon in nieuwe technologische ontwikkelingen in spelkaarten en blijft het aan de lopende band exclusieve licentiedeals sluiten. Voor de succesvolle expansie in de VS werd Cartamundi eerder dit jaar bekroond tot Belgisch-Amerikaans bedrijf van het jaar.

Het meest markante feit.

"Een no brainer. We hebben de grootste acquisitie gedaan uit onze geschiedenis, groter dan alle vorige samen. Dat is een megastap waarmee we onze service aan klanten sterk uitbreiden. We kunnen naast de kaarten ook de dozen voor de spellen leveren. We kunnen in de VS ook profiteren van reshoring, het terughalen van bedrijfsactiviteiten. Walmart geeft veel geld uit om producten made in the US te kopen."

De mooiste prestatie.

"Dat we een goed team hebben, en dat vanwege de groei nog hebben kunnen uitbreiden. Zo is er een hr-directeur gekomen, en een extra controller. We hebben ons ook versterkt in creatieve diensten. We willen nog een innovatiemanager aannemen en hebben een conversation manager aangeworven. En de sfeer zit goed. Dat is waar ik het meest trots op ben."

De belangrijkste uitdaging.

"Relevant blijven. Zodat je mee bent met alles dat ontwrichtend is. De fotograaf vroeg een gewoon kaartspel voor de foto. Het staat hier vol met producten waar we trots op zijn, maar dat was er net niet bij. Wel allemaal speciallekes waarop we de wereldwijde exclusieve rechten hebben. Om maar aan te geven hoe snel onze sector evolueert. We hebben daarom heel wat eigen innovatieprojecten, maar bijvoorbeeld ook een grote samenwerking met imec. "

De goede manager.

"Iemand die zijn team meekrijgt om een droom te realiseren. Onze droom is de naam Cartamundi waar te maken. Sharing the magic of playing together. Wij geloven er sterk in dat we mensen moeten samenbrengen rond de tafel om kwalitatieve tijd met elkaar door te brengen."

BERT LAUWERS, FOTOGRAFIE JELLE VERMEERSCH