Achter het uiterlijk van de nieuwe Mazda MPV, een monovolume, gaat meer schuil dan zomaar een facelift.
...

Achter het uiterlijk van de nieuwe Mazda MPV, een monovolume, gaat meer schuil dan zomaar een facelift. Zo is de MPV 2002 voor het eerst verkrijgbaar met een zuinige common rail-turbodiesel die volledig door Mazda werd ontwikkeld. Met een krachtig vermogen en een hoog koppel staat de diesel garant voor een ontspannen, soepel rijgedrag. De motor heeft vermogen te over, ideaal voor bij kritische situaties of voor wie graag sportief rijdt.Mazda's gezins- en vrijetijdswagen werd ook twee centimeter langer. Aangezien de inhoud van de koffer (van 294 l tot 1600 l) gelijk bleef, beschikken de achterste passagiers over meer knie- en beenruimte. De nieuwe MPV is ook drie centimeter hoger, waardoor het ruimtegevoel er flink op is vooruitgegaan. De wielbasis (2,84 m) bleef dan weer gelijk: een goede beslissing, want op het rijgedrag van de voorganger viel niet echt veel aan te merken - al blijft een grote monovolume steevast gevoelig voor zijwind. Minder geslaagd in het interieur is het formaat van de middelste hoofdsteun op de tweede zetelrij. Die steun vermindert immers het uitzicht naar achter.Uiterlijk is de MPV 2002 te herkennen aan de hertekende en ruimer bemeten bumpers, de elegant ogende nieuwe koplampen achter doorkijkglas, het nieuwe vijfhoekige radiatorrooster met chromen omlijsting, en de lichtmetalen 16-duimsvelgen (standaard bij de TSi- en dieselversies; optie bij de Si-instapversie). Door kleine designaanpassingen oogt de nieuwe MPV eleganter en tegelijk gespierder dan zijn voorganger. Het imago kan er alleen maar wel bij varen. Ook in het ruime, comfortabele interieur werden enkele verbeteringen aangebracht. Het donkergrijs van de sportbekleding bijvoorbeeld past nu uitstekend bij het instrumentenbord met carbon-look. Ook de toegang tot de derde zetelrij - er is plaats voor zeven inzittenden - werd geoptimaliseerd. Belangrijk voor het rijgedrag, de rijveiligheid en het comfort zijn het fel opgewaardeerde onderstel, de geoptimaliseerde ophanging, de krachtiger remmen en de verhoogde koetswerkstijfheid. Ook qua standaarduitrusting staat de nieuwe MPV aan de top van zijn klasse: vier airbags, ABS, airco, in de hoogte verstelbaar stuur, dakrails, elektrisch bedienbare ruiten voor en achter, elektrisch verstelbare en verwarmde zijspiegels en centrale vergrendeling.Naast de nieuwe turbodiesel, die onze voorkeur geniet, is er ook een nieuwe 2.3 benzinemotor (gemiddeld verbruik: 10,1 liter per 100 km) van 141 pk beschikbaar in de twee uitrustingsniveaus Si (22.799 euro) en TSi (26.299 euro). Patrick op de Beeck [{ssquf}]