Wie de MX-5, de 323 en de Premacy van nabij bekeek, had al door dat Mazda het de jongste tijd over een andere boeg gooit. Maar dat het merk aan een nieuw verhaal begint, wordt pas echt duidelijk bij de kennismaking met het nieuwe 6-gamma. De vierdeurs sedan (uitrustingsniveaus Si, TSi en TRSi) wordt in juni gelanceerd. In september volgen de vijfdeurs hatchback en de SportWagon...

Wie de MX-5, de 323 en de Premacy van nabij bekeek, had al door dat Mazda het de jongste tijd over een andere boeg gooit. Maar dat het merk aan een nieuw verhaal begint, wordt pas echt duidelijk bij de kennismaking met het nieuwe 6-gamma. De vierdeurs sedan (uitrustingsniveaus Si, TSi en TRSi) wordt in juni gelanceerd. In september volgen de vijfdeurs hatchback en de SportWagon break. En iets later is het de beurt aan de nicheversie van de break. Aan de basis van de vernieuwingen bij Mazda ligt Ford, dat al een tijdje het reilen en zeilen bij Mazda bepaalt. Toch wordt de 6 gebouwd op een nieuwe Mazda-vloerplaat en niet - om de kosten te drukken - op een bestaande Ford-bodemplaat. Bovendien werd bijna alles wat met de 6 te maken heeft, speciaal voor de nieuwe middenklasser ontworpen. Tot de nieuwe componenten behoren drie (120, 141 en 166 pk) benzinemotoren en twee common rail-turbodiesels (120 en 136 pk), twee versnellingsbakken waaronder een viertrapsautomaat (uitsluitend in combinatie met de 2.0-motor), nieuwe ophangingen en een uitstekend doseerbaar remsysteem (standaard vier schijfremmen in combinatie met ABS, tractiecontrole, elektronische remkrachtverdeling, noodremassistentie en elektronisch stabiliteitsprogramma). Wat echter nog het meest opvalt, is het elegante koetswerkdesign. Aan de buitenkant heeft de 6 een ietwat agressieve en gespierde look, terwijl binnenin het 'plastic' volledig werd gebannen. Er worden alleen nog materialen van uitstekende kwaliteit gebruikt. En omdat het oog ook iets mag hebben, werden het instrumentenbord en de middenconsole hertekend. De Mazda 6 beschikt over het ruimste interieur in zijn categorie. De zetels zijn ergonomisch en dankzij de grote wielbasis is de vrije zitruimte (hoofd-, voet-, schouder-, elleboog- en beenruimte) indrukwekkend. De vierdeurs sedan beschikt ook over de grootste koffer in zijn segment. De laadruimte van de hatchback en break kan dankzij een ingenieus systeem in één beweging worden uitgebreid tot aan de voorzetels. Qua standaarduitrusting scoort de Mazda 6 uitstekend vanaf het Si-instapmodel (18.999 euro). Zo vindt u in alle versies standaard zes airbags, een uitstekende audio-installatie, elektrisch bedienbare ruiten en buitenspiegels en een met de hand instelbare airco. Wenst u geen airco, dan daalt het prijskaartje met 1000 euro. In de TRSi, de topversie, is zelfs het dvd-GPS-navigatiesysteem standaard, samen met een Bose-audiosysteem met cd-speler en -lader (zeven luidsprekers), xenonkoplampen, elektrisch verstelbare en verwarmde voorzetels, open dak en 17-duimsvelgen. GPS, uitsluitend in combinatie met elektronische airco, is in optie beschikbaar bij de Si en TSi. Patrick op de Beeck [{ssquf}]