Wat doet Merchandising Essentials? "We helpen bedrijven van hun medewerkers en klanten ambassadeurs te maken", zegt Niels Vandecasteele, die Merchandising Essentials samen met Steven Callens heeft opgericht. "Dat doen we met slimme merchandising. Niet met T-shirts die in de kast belanden, maar met kwalitatieve, gepersonaliseerde kledij die mensen echt willen dragen."
...

Wat doet Merchandising Essentials? "We helpen bedrijven van hun medewerkers en klanten ambassadeurs te maken", zegt Niels Vandecasteele, die Merchandising Essentials samen met Steven Callens heeft opgericht. "Dat doen we met slimme merchandising. Niet met T-shirts die in de kast belanden, maar met kwalitatieve, gepersonaliseerde kledij die mensen echt willen dragen." Waar is het bedrijf actief?"Merchandising Essentials heeft kantoren in België, Nederland en Polen. Wellicht openen we deze zomer een filiaal in Duitsland. Onze klanten, van lokale handelszaken tot multinationals, zijn verspreid over 45 landen. Bekende namen zijn Google, Facebook, YouTube, Red Bull, McDonald's, Miele, Mazda, Volvo, Kinepolis, Engie en KBC." Welke kansen biedt de coronacrisis? "De crisis gaf een enorme dreun aan onze business. Als de marketing- en hr-afdelingen in bedrijven stilliggen, stopt de vraag naar merchandising. Dat de Nationale Veiligheidsraad adviseert mondmaskers te dragen, creëerde wel een enorme kans. Steeds meer bedrijven vragen gepersonaliseerde maskers." Hoe garandeert u de kwaliteit? "Enkele van onze Poolse producenten zijn overgeschakeld naar het maken van duurzame mondmaskers. Door met die partners samen te werken, kunnen we de kwaliteit van de producten garanderen. Bovendien houden onze lokale teams het productieproces stevig in de hand." Wat is de groeistrategie? "Onze strategie stoelt op twee pijlers: internationaal verkoopkantoren uitbouwen en die operationeel verbeteren. Zo kunnen we snel groeien op nieuwe markten en tegelijk de operationele kosten drukken. Het is onze ambitie elk jaar twee nieuwe filialen te openen in Europa." Wat brengt de toekomst nog meer? "We verwachten voor 2020 een verdubbeling van de omzet. We blijven nieuwe oplossingen ontwikkelen om merchandising makkelijker bij onze klanten te krijgen. Een voorbeeld is onze logistieke automatiseringstool Merchbot. Zo willen we bedrijven maximaal ondersteunen bij het uitsturen van mondmaskers naar hun medewerkers en klanten."