Drie jaar geleden startte Baccardi-Martini met een nieuwe serie reclamefilms, gemaakt door McCann-Erickson New York. De spots toonden - in Saint-Tropez-achtige decors - een in het zwart geklede man met zonnebril. Sexy personages, veel glamour en een sixties-sfeertje moesten Martini promoten. Op het einde van de zwartwitfilmpjes kreeg de kijker het logo van het merk in kleur te zien.
...

Drie jaar geleden startte Baccardi-Martini met een nieuwe serie reclamefilms, gemaakt door McCann-Erickson New York. De spots toonden - in Saint-Tropez-achtige decors - een in het zwart geklede man met zonnebril. Sexy personages, veel glamour en een sixties-sfeertje moesten Martini promoten. Op het einde van de zwartwitfilmpjes kreeg de kijker het logo van het merk in kleur te zien. Inmiddels is er op de Belgische televisie ook een speciale "Belgische spot" te zien. Het filmpje toont de man nauwelijks, maar zijn aanwezigheid is wel "voelbaar". Alles is namelijk vanuit zijn oogpunt gefilmd. Een sexy kamermeisje komt zijn hotelkamer binnen met op een dienblad een fles Martini en een glas. Zij schenkt het glas in en wil het hem aanreiken. Maar dan rukt een andere vrouw het glas uit haar handen. Kennelijk gaat het om de partner van de man. Vervolgens gaat het kamermeisje de deur uit: ze heeft de zonnebril van de man op en beweegt haar duim over haar lippen. Een gebaar dat de Martini-man in eerdere spots uitvoerde. De vrouw reageert door het glas Martini in het gezicht van haar man (dus in het gezicht van de kijker) leeg te gooien.Baccardi-Martini België liet deze film speciaal inblikken om het product meer in beeld te kunnen brengen. De Belgische vestiging vindt dat de internationale campagne te veel het merk en te weinig het product promoot. "Je ziet niet meer dat er Martini wordt gedronken. Het gaat altijd om deze man en om mooie vrouwen," aldus Katharine Art, group account director bij McCann-Erickson Belgium. "Daarom hebben we deze productcommercial gemaakt. Bedoeling is ook om de gebruiksfrequentie van de drank te verhogen." De Belgische Martini-spot zal voortaan op het scherm te zien zijn naast de internationale spots. En misschien is het Belgische reclamefilmpje ook in het buitenland te zien. Katharine Art acht het immers waarschijnlijk dat de spot ook door de Baccardi-Martini-organisaties in andere landen wordt overgenomen.Bacardi-Martini begon drie jaar geleden met zijn zwartwitspotjes. Hoe bekend is de Martini-man intussen? "Vrij bekend," zegt Katharine Art. "We gebruiken zijn beeld ook in below the line-activiteiten en zijn er constant mee aanwezig in de horeca." De man dankt zijn populariteit vooral aan het spotje waarin een meisje te zien is met een gebreide jurk die aan de stoel blijft haken. Ze loopt de Martini-man achterna terwijl haar jurkje steeds korter wordt.