Het cv van Martine De Rouck is gedetailleerd en up-to- date. Een erfenis van de maanden dat het management van Fortis pendelde tussen Brussel en Parijs. "300 managers kregen stressbegeleiding. Een van de opdrachten was om je cv bij te werken en je ontslagvergoeding te berekenen. Wie op het ergste is voorbereid, staat sterker", zegt Martine De Rouck. In haar zes jaar als CEO bij de Bank van de Post voerde ze daar de tarifering in, verbeterde ze de interne processen, liet 650 afschriftprinters installeren en introduceerde een nieuw communicatieconcept. Toen ze daar eind 2008 vertrok, was dat naar een job bij Fortis die met de overname verd...

Het cv van Martine De Rouck is gedetailleerd en up-to- date. Een erfenis van de maanden dat het management van Fortis pendelde tussen Brussel en Parijs. "300 managers kregen stressbegeleiding. Een van de opdrachten was om je cv bij te werken en je ontslagvergoeding te berekenen. Wie op het ergste is voorbereid, staat sterker", zegt Martine De Rouck. In haar zes jaar als CEO bij de Bank van de Post voerde ze daar de tarifering in, verbeterde ze de interne processen, liet 650 afschriftprinters installeren en introduceerde een nieuw communicatieconcept. Toen ze daar eind 2008 vertrok, was dat naar een job bij Fortis die met de overname verdween. Toen kwam Alpha Card, de exclusieve uitgever van American Express in België en Luxemburg. Het is een 50/50 joint venture tussen BNP Paribas Fortis en American Express. Alpha Card kocht in maart 2009 zijn concurrent BCC Corporate, de distributeur van corporate Visa- en MasterCard-kaarten in de Benelux. In 2008, voor de fusie, boekte BCC Corporate 9,3 miljoen euro omzet. Nu beheert het bijna dubbel zoveel kaarten, 200.000, waaronder 100.000 van Visa en MasterCard. MARTINE DE ROUCK. "Ons marktaandeel in de Belux is waarschijnlijk meer dan 80 procent. Er is nog altijd concurrentie van Diners Club, Citibank en van corporatekaarten die door internationale grootbanken in internationale deals worden uitgegeven. "De eigenlijke concurrenten zijn de businesscards die rechtstreeks door banken worden uitgegeven. Ondernemingen die 20-25 kaarten nodig hebben, zijn beter af met corporatekaarten. Het volume rechtvaardigt dan een centraal overzicht, met een betere kostenbeheersing en een betere onderhandelingspositie tegenover de leveranciers. Corporatekaarten hebben meer toeters en bellen: onderhandelde betalingstermijnen, betere verzekeringspakketten, getrouwheidsprogramma's en vooral een rapportering die veel beter geïntegreerd kan worden in de bedrijfsprocessen." DE ROUCK. "Zakenreizen zijn vorig jaar met meer dan 30 procent verminderd. Onze omzet is met een veel lager percentage gezakt, maar toch met een paar procent. Sinds januari is de trend gekeerd. In de eerste maanden is er een omzetstijging, vergeleken met de nog redelijk sterke eerste maanden van vorig jaar. Dat is dus positief." DE ROUCK. "We hebben van de overname gebruikgemaakt om de slechtere dossiers uit onze portefeuille te wieden. We houden nu veel meer rekening met risico-elementen dan vroeger. We hebben meer provisies voor risico's genomen. We zeggen kaarten op. En we hebben op kosten bespaard. "Daartegenover staat een positief effect. Meer en meer worden onze kaarten ook voor cashmanagement gebruikt. Wij spreken met onze klanten soms langere betalingstermijnen af dan zij bij hun leveranciers kunnen krijgen, tussen 15 en 60 dagen. Sinds de kredietcrisis is dat een reden om naar corporatekaarten over te stappen. Wij rekenen voor die termijnen geen specifieke kosten. Wij recupereren die via de card fee of het volume van de klant. Intresten rekenen we pas aan als ze te laat zijn met hun betaling". DE ROUCK.(lacht) "Voor de derde keer op rij de 20 kilometer van Brussel uitlopen. Maar vraag me niet naar mijn tijd." B.L."Zakenreizen zijn vorig jaar met meer dan 30 procent verminderd"