Mars gaat milieuvriendelijk

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Het familiale voedingsconcern Mars staat dit jaar in de kijker met zijn maatschappelijke bijdrage. De onderneming van de bekende merken KitKat, Mars en Snickers, betaalde ruim 44 miljoen euro aan lonen en belastingen.

Mars is een voedingsmultinational met een wereldwijde omzet van 33 miljard dollar. Bij het bedrijf, in handen van de gelijknamige familie, werken wereldwijd liefst 78.000 mensen. Mars werd in 1911 opgericht door Frank Mars en is, na Cargill en Koch Industries, de derde grootste niet-beursgenoteerde onderneming in de Verenigde Staten.

België draagt een aanzienlijk steentje bij. Niet alleen omdat Marijke Mars, een telg van de vierde generatie, al jaren bestuurder is van Mars Belgium. Veel belangrijker zijn de 333 werknemers en 27 uitzendkrachten in het boekjaar 2014 in eigen land. De onderneming betaalde daarmee 37,5 miljoen euro aan bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen. Bovendien betaalde het voedingsconcern uit Sint-Stevens-Woluwe op een resultaat vóór belastingen van bijna 19 miljoen euro ook nog eens bijna 7 miljoen euro belastingen.

Marktleider

In de herfst van vorig jaar opende Mars een nieuw magazijn in Bornem. Het wordt beheerd door DHL en opereert ook voor andere producenten van massaconsumptiegoederen. Het nieuwe magazijn past binnen de doelstelling rond duurzaamheid van Mars: in één generatie, tegen 2040, wil het familiale bedrijf het gebruik van fossiele brandstoffen en de uitstoot van broeikasgassen tot nul herleiden. In Bornem is dat mogelijk via zonnepanelen, een uitgekiende isolatie, ledverlichting en afvalverwerking van de verpakkingen.

Mars is ook in België een van de marktleiders in snoep en dierenvoeding. Het is de onderneming achter ijzersterke merknamen zoals KitKat, Mars, Milky Way, Royco, Snickers, Twix en Whiskas. Goed voor een omzet in België van 293,5 miljoen euro in 2014. De omzet is licht gestegen in vergelijking met 2010, toen 280 miljoen euro werd behaald. Het aantal werknemers groeide sindsdien duidelijk steviger met bijna 9 procent.

Opletten voor Ahold

Ondanks de ijzersterke merknamen, heeft Mars het niet altijd gemakkelijk. De producenten van merknamen krijgen hevige concurrentie van de huismerken. Mars waarschuwde in zijn balans van 2014 ook voor het Ahold-effect: “De verdere uitbreiding van Ahold op de Belgische markt blijft alle prijzen onder druk zetten.”

Einde februari haalde Mars bovendien vrijwillig en uit voorzorg 100.000 repen Mars, Milky Way en Snickers uit de Belgische winkelrekken, nadat in welgeteld één Snickers-reep in Duitsland een stukje plastic werd gevonden. Mars kreeg daarbij wel felicitaties voor zijn puike communicatie bij het probleem.

Toch heeft België vele troeven voor de Amerikaanse multinational. Zoals de fabriek in Olen, die rijstproducten van het bekende merk Uncle Ben’s produceert. Het is de enige rijstfabriek van de groep buiten de Verenigde Staten, met bovendien een eigen O&O-centrum. 94 procent van de productie in Olen wordt geëxporteerd naar 35 landen.

Wolfgang Riepl

Tegen 2040, in één generatie, wil Mars het gebruik van fossiele brandstoffen en de uitstoot van broeikasgassen tot nul herleiden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content