Nummerplaat verplicht

De verplichte nummerplaat, ingegeven door een Europese regeling, zal ook gelden voor exemplaren die door particulieren worden ingevoerd. Voor bestaande brommers en scooters geldt een overgangsperiode. Mark Op de Beeck, marketingverantwoordelijke bij D'Ieteren Sport (importeur van Yamaha en MBK), zegt dat de eigenaars nu bekend zullen zijn, wat terugroepacties vergemakkelijkt.
...

De verplichte nummerplaat, ingegeven door een Europese regeling, zal ook gelden voor exemplaren die door particulieren worden ingevoerd. Voor bestaande brommers en scooters geldt een overgangsperiode. Mark Op de Beeck, marketingverantwoordelijke bij D'Ieteren Sport (importeur van Yamaha en MBK), zegt dat de eigenaars nu bekend zullen zijn, wat terugroepacties vergemakkelijkt. Nog een voordeel is dat er een beter zicht op de markt zal komen, zoals dat nu al bij de auto's en motorfietsen het geval is. De importeurs van bromfietsen en scooters geven nu aan Febiac (de sectororganisatie van auto- en motorfabrikanten en importeurs) de groothandelscijfers door. Met andere woorden: de leveringen aan dealers. Verkoopcijfers zijn er niet. In de huidige cijfers ontbreken ook de gegevens van Chinese merken die door niet-Fe-biacleden zoals supermarkten en autospe-ciaalzaken als Auto5 verkocht worden. Zullen de kosten voor de verplichte nummerplaat kopers afschrikken? De markt van brommers staat er al niet florissant voor. In de jaren zestig en zeventig was de brommer hét gedroomde voertuig voor jongeren. Dat is nu niet meer het geval. Het bestedingsgedrag van jongeren is volkomen veranderd," zegt Mark Op de Beeck. "Ze willen nu een iPhone en beltegoed. Een scooter betekent dat het zakgeld opgaat aan benzine." Voor de jongeren van weleer was de brommer de weg naar de vrijheid: in een uur zat je 30 tot 40 kilometer van huis. Voor de jeugd van nu is internet hun vrijheid: in een paar seconden skype je met vrienden aan de andere kant van de wereld. Thomas Van Outryve, marketingverantwoordelijke bij Moteo Group (importeur Suzuki, SYM, Peugeot en Derbi): "Wij hadden toen een fysieke verbondenheid. Nu is de verbondenheid online." Peter Vanden Bossche, marketingverantwoordelijke motoren Honda Belgium: "Ik was zestien en ik wilde een brommer. Ik had een Honda Camino en ging ermee naar vrienden. Nu nemen ze de gsm. Dat is ook veel sneller." Jongeren vormen nog wel een groot deel van de slinkende kopersgroep, maar ze kopen wanneer ze iets ouder zijn dan vroeger. Mark Op de Beeck: "Ze studeren en komen in het weekend thuis. Dan willen ze niet overal gebracht worden. Ze willen weekendverplaatsingen zelfstandig doen. Jongeren halen ook steeds later hun rijbewijs en sommigen hebben daar zelfs geen interesse meer voor." Een groep die ook nog met de brommer rijdt, is de klasse met minder financiële draagkracht. "Die mensen doen veel kleine verplaatsingen en vinden een auto te duur. Dat is een publiek dat kiest voor de klassieke scooter met goede beenbescherming in een niet zo felle kleur," zegt Op de Beeck. AD VAN POPPEL