Deze week verscheen er in enkele Belgische bladen een advertentie ter promotie van een raceteam: het ' Spirit of Belgium'-team. Dat draait in hoofdzaak om coureur Bas Leinders. De 23-jarige Belg, die vorig jaar het Duitse Formule 3-kampioenschap won, komt dit jaar uit in de Formule 3000-races. Die worden algemeen beschouwd als de kweekvijver van talent dat kan doorstoten naar de Formule 1. In beide categorieën heeft Bernie Ecclestone een flinke vinger in de pap.
...

Deze week verscheen er in enkele Belgische bladen een advertentie ter promotie van een raceteam: het ' Spirit of Belgium'-team. Dat draait in hoofdzaak om coureur Bas Leinders. De 23-jarige Belg, die vorig jaar het Duitse Formule 3-kampioenschap won, komt dit jaar uit in de Formule 3000-races. Die worden algemeen beschouwd als de kweekvijver van talent dat kan doorstoten naar de Formule 1. In beide categorieën heeft Bernie Ecclestone een flinke vinger in de pap. 100 MILJOEN GEZOCHT.Er staan dit seizoen tien races op het programma en de operatie zal het team van Leinders (waarin ook Jeffrey Van Hooydonck rijdt) het lieve sommetje van 100 miljoen frank kosten. Dat is een verdubbeling van het budget dat vorig jaar nodig was om het Duits F3-kampioenschap af te werken, maar slechts een schijntje van het bedrag dat F1 vraagt: één miljard frank. Leinders zelf heeft het geld niet. Vandaar dat er een beroep wordt gedaan op het bedrijfsleven. De sponsoring van het team wil men echter op een andere manier opvatten. Leinders' begeleider Henk Habers, in het dagelijks leven actief als management consultant in de hotel- en vrijetijdssector, spreekt overigens lievers van partners dan van sponsors. De wagens van het team zijn gedecoreerd met grote tandwielen op de carrosserie. Daarop moeten de namen van de partners komen. Het hele raderwerk kan pas draaien als alles ingevuld is. Het idee komt mede van Pascal Witmeur, directeur van het promotiebureau Palmarès. Habers is niet op zoek gaat naar grote multinationals, maar wil in eigen land het geld bij elkaar halen. "België heeft de laatste tijd niet echt positief in de kijker gestaan. Maar we moeten daarom niet in een hoekje gaan zitten. België heeft een aantal kwaliteiten. Er zijn bedrijven die hoogstaande producten leveren in het buitenland en daar 'Belgian Quality' bieden," aldus Habers. "Onze doelstelling met 'Racing for the Spirit of Belgium' is te tonen dat België topprestaties kan leveren: een 100% Belgisch team met Belgische know-how, dat een link wil leggen voor bedrijven die aan export doen." Het idee werd vorig jaar reeds getest tijdens de 24 Uren van Le Mans, toen Palmarès naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van de Koninklijke AutomobielClub van België (KACB) een Belgische wagen inzette onder het motto 'Racing for Belgium'. Welke bedrijven zich achter het initiatief opstellen, wil Habers nu nog niet bekend maken. De advertentie in de krant is er om nog andere bedrijven over de streep te halen. Momenteel is 40% van het budget gedekt. Men is er vrij zeker van dat vóór de start van de eerste race in mei de resterende 60% ook gevonden wordt; pas dan zal men met alle namen naar buiten komen.WELKE RETURN?Wat krijgen die bedrijven in ruil voor hun investering? Het team is zeker van tv- coverage. "De Formule 1 is natuurlijk het belangrijkste en die races worden rechtstreeks uitgezonden. Alle races worden in ons land voorafgegaan door een presentatiespot en daarin komt ons team ook aan bod," zegt Habers. De F3000 wordt telkens op zaterdag voor de grote F1-race gereden en zit mee in het F1-tv-pakket. TV-aandacht is echter niet controleerbaar. Coureur Bas Leinders zegt wel dat de zenders Kanaal 2 en RTBf in ons land live-uitzendingen van de F3000 brengen en zich zullen concentreren op de drie Belgische deelnemers in die categorie - de derde is David Saelens. En wat doet de Spirit of Belgium zélf? Voor en na elke race een advertentie laten verschijnen in de kranten.De partners kunnen hun businessrelaties uitnodigen naar een evenement. De F1-sfeer spreekt aan, weet Habers. Omdat de F3000-races op zaterdag worden afgewerkt, is het mogelijk om relaties een eendaagse trip aan te bieden. "Een uitnodiging op zaterdag wordt altijd geaccepteerd. Het gaat erom wie de bedrijven het ticket kan aanbieden om erbij te horen, om bij de auto's en de coureurs te zijn," aldus Habers. Er zal overigens geen hospitality-actie per team zijn, maar één centrale hospitality voor alle teams samen. In het Duitse F3-kampioenschap vorig jaar was er al zo'n initiatief in de vorm van een paddock-businessclub.Om de partners in eigen land meer zichtbaarheid te geven, zullen de rijders ook uitkomen in de 24 Uren van Francorchamps met een wagen die op dezelfde manier gedecoreerd is als de F3000-bolide. De plannen behelzen verder een website en telefonische hotline, een speciale cd-rom-businesscard met teampresentatie en een Spirit for Belgium-magazine. Dat laatste zal langs direct mail verspreid worden naar adressen die men via de advertentie uit de markt wil halen. Eén idee kan voorlopig geen doorgang vinden. Habers: "We wilden een 'Spirit of Belgium-Planet' maken in Brussel. Dat moest een ontmoetingsplaats en een tentoonstellingsruimte worden. Om stedebouwkundige redenen kan dat nog niet. Maar het idee is niet van de baan. We zullen in elk geval voor de eerste race een grote happening houden."AVP