Begin 2006 kreeg Isabelle Baele (39) de eretitel Advertising Personality of the Year van de Unie van Belgische Adverteerders en het vakblad Pub voor haar werk als marketeer bij de VRT-radio. "Het vreemde was dat ik toen gelauwerd werd voor mijn werk in 2005 en daarvoor, toen ik voor VRT-radio in een marketingjob zat. Ik ben in de loop van 2005 echter binnen de VRT van job veranderd en netmanager van Studio Brussel geworden. De klemtonen in mijn baan zijn daardoor gewijzigd," zegt ze nu, een jaar later.
...

Begin 2006 kreeg Isabelle Baele (39) de eretitel Advertising Personality of the Year van de Unie van Belgische Adverteerders en het vakblad Pub voor haar werk als marketeer bij de VRT-radio. "Het vreemde was dat ik toen gelauwerd werd voor mijn werk in 2005 en daarvoor, toen ik voor VRT-radio in een marketingjob zat. Ik ben in de loop van 2005 echter binnen de VRT van job veranderd en netmanager van Studio Brussel geworden. De klemtonen in mijn baan zijn daardoor gewijzigd," zegt ze nu, een jaar later. De prijs vormde een afsluiting van een periode. "Maar ik ben toch nog wat betrokken bij communicatie. Als netmanager doe ik het algemeen management van Studio Brussel. Dat is niet alleen marketing, maar ook veel peoplemanagement, veel organiseren. Ik ben nu intern een klant van de marketing." De netten komen met hun ideeën, strategieën naar het centrale marketindepartement en op basis daarvan gaat marketing verder. "Ik ben een moeilijke klant," geeft Baele toe. "Ik heb mijn ideeën. Het is als de stroper die boswachter wordt, of misschien zelfs omgekeerd. Je hebt immers lang in die andere job gezeten. Er zijn geen conflicten, alleen ben ik door mijn ervaring als marketingmanager wat meer uitgesproken over de lijn die Studio Brussel moet volgen."Wat was haar taak bij Studio Brussel toen ze kwam? Meteen een nieuwe wind laten waaien of op de winkel passen? Isabelle Baele: "In eerste instantie was het de winkel draaiende houden. Er was geen expliciete opdracht vanuit de directie. Maar bij de bespreking van de nieuwe beheersovereenkomst was er ook een werkgroep jongeren. We hebben daar discussies gehad over de manier waarop we Studio Brussel als multimediaal merk willen uitbouwen. Dat is een uitdaging. Het effectieve luisterbereik bij jongeren daalt. We willen Studio Brussel jong houden qua imago, ook al zijn de meeste luisteraars tussen 25 en 44 jaar." Daar moeten dan wel de middelen voor zijn en recentelijk bleek dat VRT-radio de tering naar de nering moet zetten. Baele: "We krijgen bijkomende opdrachten, maar niet noodzakelijk meer geld. Dat betekent dat je intern budgetten moet vrijmaken en jezelf ook besparingen moet opleggen." Isabelle Baele noemt haar job een verrijking. "Ik ben graag bezig met communicatie. Merkenbeleid is heel boeiend. Dat is een goede bagage als netmanager. Maar het is ook heel interessant om te zien hoe de kernbusiness gerealiseerd wordt. Er is een heel ander domein voor me opengegaan. Als marketingmanager ben je heel monothematisch bezig. Ik heb een fantastische baan. Met Studio Brussel zijn we immers ook bezig met Music For Life, een groot programma voor een doel. Dat geeft een boost aan de groep binnen de zender. Dat is leuk én verslavend." ISABELLE BAELE (VRT/STUDIO BRUSSEL) IS: netmanager Studio Brussel (VRT). VRIJE TIJD: paardrijden. AvP