Marketeer van het Jaar 2005: kandidaat Catherine Teirlynck (Alcatel)

Catherine Teirlynck (Alcatel Business Systems), Hans Swinnen (Thomas Cook België) en Nils Van Dam (Cookings & Spreadings Unilever) zijn de kandidaten voor de Marketeer van het Jaar 2005, een initiatief van de Stichting Marketing. Trends stelt elke kandidaat voor. Deze week: Catherine Teirlynck.

Vanaf vandaag kunt u op de website www.trends.be uw stem uitbrengen voor de Marketeer van het Jaar. Kijk op de homepage van Trends voor meer informatie. In de rubriek Netwerk in dit nummer (blz. 8) vindt u ook een overzicht van de kandidaten.

Op de shortlist van de Marketeer van het Jaar 2005? Catherine Teirlynck (43) kan het nauwelijks geloven. “Ik werk al bijna vijf jaar niet meer in België.” Bij Alcatel Business Systems in Parijs is ze verantwoordelijk voor de strategie en marketing op internationaal niveau. Ze is ook een vreemde eend in de marketingbijt. In Gent studeerde ze Romaanse filologie. Aan de Vlerick School volgde ze nadien de Speciale Licentie Marketing. “Een vriendin vroeg me om mee te gaan, ik wist niet eens waar marketing voor stond. De opleiding vond ik interessant.” Ze heeft ook de indruk dat ze met haar niet-economische achtergrond ook voor de school een interessant proefproject was. In 1985 startte Teirlynck als marketingmanager bij Ikea, dat toen goed een jaar op de Belgische markt was en waarover ze ook haar eindwerk had gemaakt. “Wat me daarvan is bijgebleven, is de kracht van een simpel concept.” In 1987 trok ze als account director naar het reclamebureau VVL/BBDO, toen nog geleid door Wim Van Hees. “Ik miste bij Ikea structuur en wilde ook het strategische luik van marketing beter leren kennen. En Van Hees was een strateeg.” Bij VVL/BBDO werkte ze onder meer op Belgacom (ze begeleidde de omvorming van RTT naar Belgacom en deed de introductie van gsm-dienst Proximus).

Het Alcatel-tijdperk begon voor Teirlynck in 1993 als marketingdirecteur voor België. “Ik kreeg er een vrijheid die ik bij weinig bedrijven vanuit de reclamekant ervaren heb. Ik heb er meegewerkt aan het omturnen van Alcatel-Bell van een telefoonbedrijf naar een multimediabedrijf.”

In 2000 trok Teirlynck naar Alcatel in Parijs. “Men vroeg me al jaren om daar wereldwijd de communicatie te leiden, maar ik kon me niet voorstellen dat er iets leukers was dan de vrijheid bij Alcatel in België. Uiteindelijk nam ik de uitdaging aan.” Teirlynck zette in Parijs de wereldwijde marketingafdeling op en leidde die twee jaar. Na die periode had ze behoefte om opnieuw dichter bij het veld te zijn en ze werd vice-president marketing & strategy bij Alcatel Business Systems. Al meteen bij haar start moest er een veranderingsproces op gang getrokken worden: Alcatel zou ook in de markt van telefonie over IP stappen. Er was discussie: moest Alcatel bij traditionele telefonie blijven of nieuwe wegen inslaan? “Ik vond dat we die switch naar de nieuwe markt moesten maken. Ik deed onder meer de communicatie rond het veranderingsproject intern en extern. Op twee jaar tijd zijn we nu marktleider in IP-telefonie.”

Wat is voor Teirlynck het aantrekkelijke aan marketing? “De combinatie van een persoonlijke visie ontwikkelen en een probleem analyseren. Bij marketing kun je die visie voetjes geven. Ik heb dat geleerd bij Ikea en heb dat bij Alcatel ook toegepast: een uitdagende en uitnodigende visie opzetten en dan zorgen dat de zaken vooruitgaan.”

AvP

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content