KIM BEYNS - GROUPE NRJ-NOSTALGIE

Als tiener verzamelde Kim Beyns al radiostickers. Op zijn veertigste stippelt de communicatiewetenschapper, na tien jaar in de reclamesector, sinds 2012 de marketing uit bij NRJ-Nostalgie Belgique. Nostalgie is gedeeld eigendom van het Belgische mediabedrijf Corelio en de groep NRJ France, terwijl NRJ Belgique voor honderd procent eigendom is van deze Franse groep. Beyns stofte het merk Nostalgie af en haalde de marketingafdeling uit haar isolement. De zender verhoogt zijn marktaandeel bij de 35- tot 54-jarigen. Met NRJ wil Beyns dat kunstje nog eens overdoen.
...

Als tiener verzamelde Kim Beyns al radiostickers. Op zijn veertigste stippelt de communicatiewetenschapper, na tien jaar in de reclamesector, sinds 2012 de marketing uit bij NRJ-Nostalgie Belgique. Nostalgie is gedeeld eigendom van het Belgische mediabedrijf Corelio en de groep NRJ France, terwijl NRJ Belgique voor honderd procent eigendom is van deze Franse groep. Beyns stofte het merk Nostalgie af en haalde de marketingafdeling uit haar isolement. De zender verhoogt zijn marktaandeel bij de 35- tot 54-jarigen. Met NRJ wil Beyns dat kunstje nog eens overdoen. Econome Aurélie Denayer, een sterke, extraverte persoonlijkheid en fervente hockeyspeelster, waakt over merken als M&M's, Twix en Snickers. Haar jongste wapenfeit als marketeer was de campagne voor M&M's die werd opgehangen aan de Rode Duivels. Nieuwe verpakkingen en producten, acties in het stadion, exclusieve wedstrijden en een gigantisch spandoek van 170 vierkante meter in Antwerpen, zorgden er mee voor dat M&M's zijn marktaandeel de afgelopen twee jaar nog kon verhogen. De alumnus van businessschool Solvay nam in juli 2014 de teugels van de marketingafdeling van de Belgische luchtvaartmaatschappij over, vlak nadat Ryanair vanuit Zaventem was beginnen te vliegen. In plaats van alleen op de prijs te spelen, herpositioneerde Erdmanis het merk daarom rond de boodschap 'low price, high value' (lage prijs, hoge waarde). Het pakte uit met scherpe prijzen vanaf 69 euro, maar zette daarbij de dienstverlening in de verf. In de ranglijst van Belgische merken met de beste reputatie steeg Brussels Airlines van plaats 18 in 2013 naar plek 3 in 2016. Ook het aantal passagiers steeg. Sylvie Bove werd in 2013 binnengehaald bij Yves Rocher om van het merk een love brand te maken. Van 3,1 procent marktaandeel in 2013 steeg Yves Rocher naar 4,1 procent. Dat lijkt niet veel, maar de markt van verzorgingsproducten is bijzonder gefragmenteerd. Marktleiders Nivea en L'Oréal hebben elk maar zo'n 6 procent van de markt. Bove zorgde voor meer expertise en zette enkele producten in de schijnwerpers, zodat de klant niet meer verloren loopt in het overaanbod van producten. Met de hulp van bloggers en vloggers op YouTube werd het merk hipper. Sylvie Bove beschouwt haar opdracht als volbracht en neemt eind dit jaar een nieuwe uitdaging op. De 'akte van vertrouwen' tussen Yannick Bouillon en Vanden Borre bestaat al 23 jaar. De keten hecht veel belang aan dienstverlening op mensenmaat. "Marketing moet een bindmiddel zijn dat ervoor zorgt dat de klant en de expert elkaar op het juiste moment op de juiste plaats ontmoeten", zegt de Carolo, die al vroeg anticipeerde op de digitalisering en in 2004 de concurrentie te snel af was met click & collect. Nu Fnac Darty, het moederhuis van Vanden Borre, kocht, blijft de vraag of de nieuwe eigenaar Bouillon bij het commerciële beleid even vrij zal laten als vroeger.FRÉDÉRIC BRÉBANT