Een aardverschuiving - de Britse broodschrijver Peter Crowther kon nauwelijks vermoeden hoe raak zijn analyse was, toen hij amper twee maanden na de verkiezing van Margaret Thatcher die titel koos voor zijn boek over de ijzeren politica, die het ingedommelde Groot-Brittannië wakker schudde. Slechts even verschijnt de Iron Lady zelf ten tonele in De schoonheidslijn (Prometheus, 498 blz., 19,95 euro), maar de maatschappelijke metamorfose die ze op gang schopte, gloort door de hele roman waarmee Alan Hollinghurst eind 2004 de p...

Een aardverschuiving - de Britse broodschrijver Peter Crowther kon nauwelijks vermoeden hoe raak zijn analyse was, toen hij amper twee maanden na de verkiezing van Margaret Thatcher die titel koos voor zijn boek over de ijzeren politica, die het ingedommelde Groot-Brittannië wakker schudde. Slechts even verschijnt de Iron Lady zelf ten tonele in De schoonheidslijn (Prometheus, 498 blz., 19,95 euro), maar de maatschappelijke metamorfose die ze op gang schopte, gloort door de hele roman waarmee Alan Hollinghurst eind 2004 de prestigieuze Man Booker Prize won. Hollinghurst schrijft geduldig, verzorgd, klassiek. De kroniek van de jaren tachtig in Londen werkt hij uit als een even kritisch als impliciet en gestileerd document. Daarop kapt hij met ambachtelijke precisie een bas-reliëf, waarin enkele personages een intense tijd tegemoet gaan. Ambitie, politiek, maar ook liefde, seksualiteit en aids vormen er de dramatische drijfkrachten van. Nog een roman van klassieke grandeur: Signaal en ruis (De Geus, 734 blz., 29,90 euro). De Amerikaanse journalist-acteur-auteur John Griesemer ontpopt zich tot een reïncarnatie van Dickens, die even pittig als kleurrijk het wedervaren van een dotcomavonturier avant la lettre beschrijft. In 1857 reist een Amerikaanse ingenieur naar Engeland om er de aanleg van de eerste transatlantische telegraafkabel voor te bereiden. Romantiek, passie en zelfs gothic ingrediënten werpen obstakels op en dompelen de roman onder in een negentiende-eeuwse sfeer. Ook in De bekende wereld (Querido, 401 blz., 19,95 euro) keren we terug naar de negentiende eeuw, nu naar de VS, waar een zwarte slaaf vrijkomt, een plantage sticht en zelf slavenbezitter wordt. Welke blanke hufter schrijft zo'n racistische geschiedenis? De schrijver blijkt Edward Jones, een zwarte Amerikaan, die met dit rijkgeschakeerde boek vooral een ijzersterke roman schreef. De krasse John Updike verrast niet meer in zijn eenentwintigste roman, Dorpen (Arbeiderspers, 303 blz., 22,50 euro). Maar ook een routineuze Updike blijft een gulzige, zinnenprikkelende schrijver. Een oude man, ooit een softwarepionier, blikt terug op zijn huwelijken en slippertjes. In De Jane Austen leesclub (Cargo, 300 blz., 18,90 euro) bekijkt Karen Joy Fowler de relatieperikelen vooral vanuit vrouwelijk perspectief. In de stilistisch wat mak kabbelende roman spiegelt ze haar protagonisten ook aan het werk van Jane Austen, de schrijfster van Pride and Prejudice. Meer panache vinden we bij Adam Langers Kruispunt California (Prometheus, 447 blz., 25 euro). Langer portretteert drie gezinnen in een joodse buurt in Chicago. Bedreven mengt hij persoonlijk drama, sociale tegenstellingen en het Amerika in de periode 1979-1981. Een revelatie. Luc De Decker