Deze maand past Maredsous de verpakking van enkele kaasproducten in het zelfbedieningsvak van de supermarkt aan. Voortaan worden de kazen van 390 en 800 gram aangeboden in één enkel speciaal papier en niet meer in een papier én kartonnen doosje. Bij Maredsous constateerde men dat de zelfbedieningsconsument het doosje opende om de kaas in het papier te zien en te voelen. Henri de Beaufort, directeur Fromagerie-Brasserie de Maredsous: "Onze enquête leerde ons dat de doos het idee van een industrieel product ...

Deze maand past Maredsous de verpakking van enkele kaasproducten in het zelfbedieningsvak van de supermarkt aan. Voortaan worden de kazen van 390 en 800 gram aangeboden in één enkel speciaal papier en niet meer in een papier én kartonnen doosje. Bij Maredsous constateerde men dat de zelfbedieningsconsument het doosje opende om de kaas in het papier te zien en te voelen. Henri de Beaufort, directeur Fromagerie-Brasserie de Maredsous: "Onze enquête leerde ons dat de doos het idee van een industrieel product opriep. Dat was in tegenspraak met het imago van Maredsous (ambachtelijk, gezond). Een papieren verpakking stemt beter overeen met dat beeld." Ook het flowpack met sneetjes kaas is veranderd in een hersluitbaar vlootje. Op de verpakkingen beeldt men nog altijd het grote stuk kaas (het brood) af, samen met een beeld van de abdij van Maredsous. Zelfbediening neemt een steeds groter aandeel van de markt in. "We verwachten een verdere groei," aldus Henri de Beaufort. "Momenteel bedraagt het aandeel van de traiteurs en bedieningszaken in de verkoop 55% en dat van de zelfbediening 45%." In de F1-zaken ( Delhaize, GB) zijn de twee versies verkrijgbaar: vers van het mes en voorverpakt. De verhouding bediening en zelfbediening bedraagt daar 25% tegen 75%. "De consument wil snel boodschappen doen én kleinere eenheden." De nieuwe productpresentatie wordt in september en oktober ondersteund met een campagne in tijdschriften, vooral in damestijdschriften. Al eet de hele familie van de kaas, de vrouw zorgt nog altijd voor de aankoop. Daarnaast komt er ook aandacht voor de nieuwe aanpak in Familiae, de eigen uitgave die Maredsous om het kwartaal naar een bestand van consumenten stuurt. Verder zal men gebruik maken van de folders van de diverse ketens. Affichage op het verkooppunt komt er eveneens, maar de Beaufort geeft toe dat het steeds moeilijker wordt daar een plekje te krijgen. "De ketens verwijderen een en ander als het te slordig wordt. Maar als er nieuwigheden zijn, doen ze mee." Maredsous heeft in het segment van de semi-harde kazen (in totaal 7000 ton per jaar, de volledige kaasmarkt is goed voor 150.000 ton per jaar) een aandeel dat schommelt tussen 25% en 30%. De grootste concurrentie ondervindt men van Passendaele (met Passendaele en Père Joseph, 25%) en Chimay (zowat 7%). Maredsous is tevens actief op de markt van de smeerkazen, waar het een aandeel van 20% inpalmt. Maredsous gaf de rechten van de kaas en het bier aan Fromagerie Bel (ook producent van La Vache Qui Rit), maar is nog altijd bij de productie betrokken. Door het toenemende succes van de abdijkaas konden de monniken in 1959 de productie niet in eigen handen houden. De abdij blijft evenwel bijzonder belangrijk voor de producten. "Jaarlijks komen zowat 300.000 mensen proeven in de abdij," stipt Henri de Beaufort aan.