Zowat een jaar geleden zocht Estée Lauder Companies Henk van der Mark aan voor de functie van managing director Benelux, een uitdaging die de geboren Nederlander met beide handen aanvaardde. Zijn belangrijkste doelstelling was toen het stimuleren van de groei, en dat blijkt 365 dagen later nog altijd het geval. "Vorig jaar vertelde ik dat ik de merkenportefeuille wou herbekijken. Daar zijn we nog altijd volop mee bezig. We hebben al een aantal nieuwe merken op de Beneluxmarkt gebracht, ...

Zowat een jaar geleden zocht Estée Lauder Companies Henk van der Mark aan voor de functie van managing director Benelux, een uitdaging die de geboren Nederlander met beide handen aanvaardde. Zijn belangrijkste doelstelling was toen het stimuleren van de groei, en dat blijkt 365 dagen later nog altijd het geval. "Vorig jaar vertelde ik dat ik de merkenportefeuille wou herbekijken. Daar zijn we nog altijd volop mee bezig. We hebben al een aantal nieuwe merken op de Beneluxmarkt gebracht, bijvoorbeeld M.A. C Cosmetics, Sean John fragrances, Missoni. Binnenkort komen daar Tom Ford Beauty en Bobbi Brown bij." Van der Mark ziet nog stevige groeimogelijkheden voor cosmetica. Steeds meer mannen vinden namelijk de weg naar de parfumerie. "Die trend zagen we het afgelopen jaar bevestigd. We hebben dan ook een aantal specifieke mannenmerken op de markt gebracht. Zelf gebruik ik dagelijks onze huidverzorgingsproducten Lab Series en Clinique." Voor een cosmeticaketen is groei vooral afhankelijk van het succes van nieuwe merken. In onderzoek en ontwikkeling heeft Estée Lauder een belangrijke stap voorwaarts gedaan, legt Henk van der Mark uit: "We bouwen een divisie uit die een verregaande autonomie krijgt voor de ontwikkeling en lancering van nieuwe producten. We verwachten veel van dit initiatief." In het afgelopen jaar heeft Van der Mark ook de interne organisatie versterkt, met vooral veel aandacht voor de distributie. "Die is uiteraard erg belangrijk, zeker voor de exclusieve merken. Een merk als La Mer wordt in de Benelux maar op 32 plaatsen verkocht. Of de consument een bepaald merk al dan niet als exclusief ervaart, hangt in grote mate af van de manier waarop onze distributie werkt." Zou hij, met wat hij nu weet, weer hetzelfde doen als wat hij in het afgelopen jaar heeft gedaan? Van der Mark: "Ja, absoluut. Dat klinkt misschien wat pretentieus, maar is het helemaal niet. We zijn volop bezig geweest met het uitwerken van een meerjarenplan dat we nu beginnen te toe te passen. Het is dus nog veel te vroeg om al te stellen dat we dit of dat op een andere manier beter zouden gedaan hebben." Henk Van der Mark blikt in het algemeen tevreden terug op het voorbije jaar. "Het is een mooie klus, dat is waar. Ik heb een job vol afwisseling die me de kans biedt om met alle facetten van het bedrijf bezig te zijn. Daarnaast heb ik hier in Brussel de kans om regelmatig eens lekker te gaan eten. Je zult me dus niet horen klagen." J.S.