Het West-Vlaamse milieutechnologiebedrijf Typhoon, een cleantechbedrijf, is actief in de luchttechniek, met als kerntaken industriële ontstoffing en pneumatische transporten. Ty-phoon telt 40 personeelsleden en boekte in 2008 een omzet van ruim 9 miljoen euro. Het bedrijf, eigendom van Lieven Santens, werd tot begin 2009 geleid door de externe manager Jo Dendauw. Nu neemt het management, bestaande uit Frederic Bulcaen, Kris Devidt en Luc Dhont, het bedrijf over van de familie. Het management kan daarvoor bogen op de financiële steun van business angel Marnix Vereecken en enkele investeerders uit het netwerk van Bulcaen, aangevuld met een niet genoemde bank.
...

Het West-Vlaamse milieutechnologiebedrijf Typhoon, een cleantechbedrijf, is actief in de luchttechniek, met als kerntaken industriële ontstoffing en pneumatische transporten. Ty-phoon telt 40 personeelsleden en boekte in 2008 een omzet van ruim 9 miljoen euro. Het bedrijf, eigendom van Lieven Santens, werd tot begin 2009 geleid door de externe manager Jo Dendauw. Nu neemt het management, bestaande uit Frederic Bulcaen, Kris Devidt en Luc Dhont, het bedrijf over van de familie. Het management kan daarvoor bogen op de financiële steun van business angel Marnix Vereecken en enkele investeerders uit het netwerk van Bulcaen, aangevuld met een niet genoemde bank. Over de aandeelhoudersverdeling of de prijs van de transactie zijn geen details bekend. Bulcaen verwerft wel een controlemeerderheid. Vereecken was tot 2004 CEO van Sofico, waarvan hij voor 22,50 procent mede-eigenaar is. Tot aan de beursgang was hij investeerder en bestuurder in Ecodis. Nu overweegt hij participaties in andere sectoren en heeft hij in verschillende bedrijven een bestuurdersmandaat. Vereecken krijgt in ruil een pakket aandelen. Typhoon behoorde tot de Lisakat Group van Lieven Santens, waar verder ook de tapijtproducent Mc Three, de bouwmaterialengroep Lecot en RF Technologies (specialist in brandwerende producten) toe behoren. Typhoon werd in 1959 opgericht door Lucien Van Groeneweghe en was een van de eerste bedrijven actief in luchttechnieken. In 1998 werd het bedrijf, dat kampte met opvolgingsproblemen, verkocht aan Lieven Santens. Eerder had Santens het bedrijf Artmetal al gekocht en de overname van Ty-phoon paste in een consolidatiebeweging. De twee bedrijven waren complementair en konden door de samenvoeging zowel grote bedrijven als kmo's aanboren. In de daaropvolgende jaren volgde een internationalisatie. Bulcaen heeft een achtergrond als financiële consultant en werkte onder meer op projectbasis voor Gimv en KBC Private Equity. Hij is licentiaat in de economische wetenschappen (UGent), behaalde een master in corporate finance (Vlerick) en de titel van bedrijfsrevisor. Bij Deloitte werkte hij negen jaar voor het auditdepartement, vooral voor mid-marketbedrijven. Daarnaast was hij actief in het multidisciplinaire Innovation Center of Excellence van Deloitte, dat instaat voor de begeleiding van groeiondernemingen. Bij het Belgische Gasco, internationaal actief in de distributie van koel-, industriële gassen en methylbromide, stelde hij orde op zaken na de ontdekking van financiële onregelmatigheden. Hij kwam in juni 2009 bij Typhoon terecht, onder toedoen van Leo Vansteenberge, auditpartner Deloitte en adviseur van Lieven Santens. Hij stelde bij Typhoon een herstelplan op en voerde een grondige herschikking van de schulden door zodat de bancaire verplichtingen onder controle kwamen, om zo de continuïteit van het bedrijf veilig te stellen. Typhoon was in ademnood gekomen door de hoge kostprijs van de verhuis naar een nieuwe productievestiging, door zijn zware kostenstructuur en onder meer de verkoop van verwarmingsketels, een verlieslatende activiteit. Bulcaen zette die divisie stop en voerde een herstructurering door. Daaruit groeide het idee om een managementbuy-out te verwezenlijken. "Ik was het werken op projectbasis een beetje beu. Ik wilde nu wel eens zelf de vruchten plukken van mijn werk", verklaart Bulcaen de switch van consultant naar CEO. Met de managementbuy-out en de bijhorende strategische en organisatorische veranderingen moet Typhoon weer groeien. "We bouwen verder op stevige fundamenten. Typhoon beschikt over heel ervaren personeelsleden waarbij de anciënniteit gemiddeld dertien jaar bedraagt. Door de technische knowhow en de specificiteit van de projectmarkt waarin het bedrijf actief is, is dat eigenlijk onze toegevoegde waarde voor onze klanten." "We zijn volop bezig met de ontwikkeling van nieuwe initiatieven. Onze ingenieurs hebben een nieuw gamma filters ontwikkeld voor de kmo-ontstoffingsmarkt. Ook in de slijtvastheid van onze producten is er een enorme stap gedaan. En een derde pijler is de verdere uitrol van onze pneumatische transportsystemen. Daar zit nog een enorm potentieel dat we onvoldoende hebben aangeboord." Voor die verdere uitbouw kan Typhoon onder meer ook een beroep doen op het netwerk van Vereecken. "Hij investeert niet zomaar wat centen, maar wil echt aan de kar trekken en zijn kennis en ervaring op internationale schaal gebruiken", zegt Bulcaen, die zelf ook als business angel actief is bij onder meer Trendwolves (het communityplatform gespecialiseerd in jongerentrends en jongerencultuur waar ook Johnny Kegels terug te vinden is) en vroeger bij Citymesh (grootschalige draadloze netwerken). Die activiteiten zal Bulcaen nu terugschroeven om zich volop te concentreren op Typhoon. Typhoon is een verticaal geïntegreerd bedrijf, dat zowel de engineering doet, als de productie, montage en het onderhoud en de service op de installaties. Hierin onderscheidt Typhoon zich van de meeste concurrenten, die geen engineering of productie doen, en daardoor ook kwetsbaarder zijn. Typhoon verdeelt zijn componenten op internationale schaal en kan veel grote ondernemingen tot zijn klantenbestand rekenen. De voornaamste klanten zijn actief in de sectoren als houtverwerking (Unilin/Mohawk), milieu (recyclage en hernieuwbare energie) en voeding (Procter & Gamble). Ook in het Midden-Oosten is Typhoon via grote engineeringbedrijven actief, voor bijvoorbeeld ontgeuringsinstallaties bij ontziltingsprojecten. Het bedrijf is relatief klein en typisch bescheiden op marketingvlak, maar geniet in zijn sector een stevige naambekendheid om zijn innovatiecapaciteit. De andere leden van het management hebben een iets langere staat van dienst bij het bedrijf dan Bulcaen. Kris Devidt, dertien jaar actief bij Typhoon, wordt in de sector omschreven als het brein achter de innovaties. Luc Dhont is al vier jaar ver-antwoordelijk voor het technisch operationeel management. "We hebben een platte structuur geïnstalleerd. Het is een collectief van drie managers die aansturen", zegt Bulcaen Hij voegt daaraan toe dat hij openstaat voor partnerships of samenwerking met andere bedrijven. "Wij zijn niet zozeer geïnteresseerd in een overname van concurrenten, al zal er op termijn wel een conso-lidatie komen op het vlak van nieuwe technieken." Gesprekken met andere bedrijven zouden daarover al aan de gang zijn, maar dat wilde Bulcaen niet bevestigen. Door Lieven Desmet/Foto Michel Wiegandt