Paul Verdin rakelt deze anekdote (met metaforische meerwaarde) op bij het begin van het deel Algemeen management in het Managementjaarboek 2001. Ook dit jaar pakt de Vlaamse Management Associatie (VMA) uit met een status quaestionis van de inzichten en tendensen op het brede managementterrein. Zowel het financiële luik als marketing, zowel het produ...

Paul Verdin rakelt deze anekdote (met metaforische meerwaarde) op bij het begin van het deel Algemeen management in het Managementjaarboek 2001. Ook dit jaar pakt de Vlaamse Management Associatie (VMA) uit met een status quaestionis van de inzichten en tendensen op het brede managementterrein. Zowel het financiële luik als marketing, zowel het productieaspect als de communicatie komt aan bod. Vreemd genoeg viel het vertrouwde thema Personeel en organisatie deze keer weg. Wat in een jaar waarin de zoektocht naar geschikte medewerkers alsmaar moeizamer verliep, op zijn zachtst uitgedrukt, een bizarre lacune genoemd mag worden. Minder storend, maar wel getuigend van een makkelijkheidsoplossing, zijn een aantal onvertaalde Engelse bijdragen. (Vandaar dat we onze titel ook maar in de lingua franca van de ondernemerswereld hebben geplaatst.) In dit rijtje van kritische noten past ook een al te spaarzame opname van reële bedrijfscases. Enkele cases werden dan weer opgetekend door de betrokken managers, wat de kritische of verhelderende afstand niet ten goede komt. Her en der schrikt een auteur er niet voor terug om ook de minder fraaie Vlaamse businessfeiten van de voorbije twaalf maanden onder de loep te schuiven. The Wall Street Journal lanceerde zelfs de zegswijze to go Flemish, wat staat voor fouten, onregelmatigheden en gesjoemel. Rik Duyck, samen met Cyriel Van Tilborgh hoofdredacteur van het jaarboek, nuanceert zelfs de uitspraak van de gouverneur van de Belgische Nationale Bank, Guy Quaden, die beweerde dat 2000 een grand cru-jaar was voor de Belgische economie. Een terechte uitlating, vindt Duyck, maar hij voegt er meteen aan toe: "Was het dit ook voor het Vlaamse management?" Hij verwijst onder meer naar de problemen bij voormalige vaandeldragers als Real Software en Lernout & Hauspie. Maar hij ziet ook "de vele duizenden bruisende en creatieve KMO'ers." Luc De DeckerCyriel Van Tilborgh, Rik Duyck & Koen Maegherman (red.), Managementjaarboek 2001. VMA/PIMMS, 300 blz. Info: www.vma-be.org