Steevast wordt geklaagd dat managementboeken te complex, te duur en vooral te dik zijn. Geen nood, een hele stoet consultants, auteurs en uitgevers pakt nu uit met flinterdunne, weergaloos eenvoudige en zelfs opvallend goedkope managementboeken. Uiteraard kunnen we het alleen maar toejuichen dat bedrijfsorganisatorische knopen beknopt uiteengezet worden. Vraag overigens om het even welke kranten- en tijdschriftenmaker vandaag hoe een eigentijds blad er moet uitzien en je krijgt het toverwoord ...

Steevast wordt geklaagd dat managementboeken te complex, te duur en vooral te dik zijn. Geen nood, een hele stoet consultants, auteurs en uitgevers pakt nu uit met flinterdunne, weergaloos eenvoudige en zelfs opvallend goedkope managementboeken. Uiteraard kunnen we het alleen maar toejuichen dat bedrijfsorganisatorische knopen beknopt uiteengezet worden. Vraag overigens om het even welke kranten- en tijdschriftenmaker vandaag hoe een eigentijds blad er moet uitzien en je krijgt het toverwoord compact als antwoord. Compact staat voor bondig en verteerbaar, wat echter niet noodzakelijk synoniemen zijn voor kort en simpel. Compacte artikels moeten dan wel leesbaar zijn, ze mogen hun diepgang niet verliezen. Daar schuilt juist de sterkte van het compacte concept: diepgang bieden met leescomfort. In een niet gering aantal van de lichtgewicht managementboeken valt alvast één zaak af te leiden: compact schrijven is geen sinecure en wordt niet zelden verward met syntheses waar geen vlees meer aan zit. Compact staat voor spieren, niet voor anorexiateksten. Het is zeker iets heel anders dan een slap werk (met een nochtans mooie harde kaft) als Richtlijnen voor succesvol management van Jeffrey Fox. Twee van zijn 75 wenken: onderschat nooit een tegenstander en wees een hartstochtelijke fan van je bedrijf. Dat gehalte. Veel interessanter hád Je eigen bedrijf van Everdien en Gerda Hamann kunnen zijn. De kaft belooft dat veertien startende ondernemers hun verhaal vertellen, maar die getuigenissen worden verstikt onder goedkope adviestips. Kees Visser doet het beter met het nochtans erg iele Trends in management, waarin hij acht trends in de huidige managementliteratuur samenvat. Niets meer, maar ook niets minder. Ten slotte bekijken we Managementpraktijk, een heuse serie van voorlopig zes boeken die beloven tips, technieken en tools aan te reiken met titels als Management, Timemanagement en Onderhandelen. Het bruikbaarheidsgehalte loopt erg uiteen ( Onderhandelen, Telesales en Teamwork scoren relatief goed, Timemanagement, Management en Marketing ronduit belabberd). Vluggertjes voor wie ook vlug tevreden is. Jeffrey Fox, Richtlijnen voor succesvol management. VH&W, 95 blz., 395 fr. ISBN 9026921667. Everdien & Gerda Hamann, Je eigen bedrijf. Sirene, 160 blz., 198 fr. ISBN 9058310035. Kees Visser, Trends in management. Academic Service, 63 blz. ISBN 9052613109. Serie Managementpraktijk: Management, Timemanagement, Telesales, Onderhandelen, Teamwork, Marketing (VH&W, 350 fr. per deel).LDD